Ads 468x60px

"Tolong Ustaz...Saya dah tak tahu nak buat apa."

Sewaktu hendak menghamparkan kepala dibantal semalam, saya dikejutkan oleh panggilan telefon dari pesakit yang pernah 2 kali datang ke RIDAM kerana masalah saka.

Sewaktu merawat pasangan suami isteri ini di RIDAM, sakanya telah pun saya hantar (dengan izin Allah) di satu tempat perkampungan Islam di Kemaman.Namun begitu, isterinya kembali kerasukan.Dia (En. Z) menelefon saya kerana itulah pengalaman pertamanya berdepan dengan situasi sebegitu seorang diri.

Perbualan 1

En. Z:Assalamualikum Ustaz.Ingat saya lagi?
Saya:Waalaikumsalam. Yang mana ni? Maaflah, saya tak ingat.Ramai sangat pesakit saya.
En. Z:Saya Z++++ dari P+++.Yang datang dengan isteri saya ari tu.
Saya:Ooooo...Ingat-ingat.Macam mana isteri kamu?
En. Z:Ni masalahnya Ustaz. Dia kerasukan semula. Tolong saya Ustaz...Saya dah tak tahu nak buat apa..
Saya:Masyallah..kat rumah ada yang dewasa tak selain kamu dan isteri?
En. Z:Tak ada.Semua anak-anak kecil.Ni yang saya risau ni.
Saya: Sabar..Jgn panik..Insyallah, ada caranya. Jgn takut..Kamu ambil garam yang saya rukyah ari tu, masukkan dalam mulut. Nanti sedarlah tu..
En. Z:Okey Ustaz.Ustaz boleh stanby tak?Saya nak call lagi ni....
Saya: Saya tunggu.Jgn risau. jgn bergantung pada saya.Bergantung pada Allah..Insyaallah, saya doakan..

Perbualan 2

En. Z:Assalamualikum Ustaz...Saya dah bagi garam tu.Nampak macam dah sedar...

*kemudian, saya terdengar seperti orang meludah dibelakangnya..

En. Z:Ustaz! Isteri saya muntahkan balik garam tu.Mcm mana ni Ustaz..
Saya:Tenang-tenang..Air rukyah saya ada lagi?
En. Z:Ada Ustaz..
Saya:Awk basuhkan muka isteri dengan air rukyah tu kemudian azan 7 kali.Lepas tu call saya.
En. Z:Baik Ustaz..

Perbualan 3:

En. Z:Assalamualaikum Ustaz..Tak ada kesan la..Macam mana nak buat ni Ustaz?Tolong saya Ustaz..
Saya: Erm...suruh dia mengucap..
En. Z:Ha...dia dah mengucap..

*Saya mendengar isterinya mengucap tapi lain benar nadanya.

Saya: cuba dekatkan phone tu kat isteri, saya nak dengar dia mengucap

*Bila telefon didekatkan, memang dengar isterinya mengucap, tapi suaranya macam datuk tua.

Saya: Ni bukan isteri awak ni..Awak nak saya datang ke rumah ker?
En. Z: Boleh gak Ustaz, tapi tak menyusahkan ker?
Saya: Boleh..saya dtg dengan sahabat saya.dalam 1 jam saya sampai.

* Ketika itu isterinya melarang saya datang ke rumah.

En. Z: Ustaz, dia tak bagi datang la Ustaz.

* Saya tersenyum.....

Saya: dah memang dia..jgn dok layan.saya sampai lepas ni..

Maka saya telefon 2 orang sahabat saya sebagai teman dan saksi bila ke rumah pesakit.
Sewaktu nak bersiap tu lah, En. Z telefon lagi.

Perbualan 4:

En. Z: Ustaz, saya rasa takyah datang la.Isteri saya nampak mcm sedar.Dia tak kasi ustaz datang..
Saya: Erm..tu bukan isteri kamu..jgn dok layan.Tengok simptom dia betul-betul..
En. Z: Yelah ustaz.Ada gangguan lagi..Datang la ustaz...

* Sambil tersenyum, saya sediakan kelengkapan untuk dibawa antaranya air rukyah,tongkat,kain ikat dan besi rawatan.

Dah setengah perjalanan ke rumah pesakit, handphone saya pulak tertinggal. Maka saya patah semula untuk mengambilnya..Perjalanan sejauh 45km dimulakan semula.Jam menunjukkan jam 12:15 pagi.Saya singgah sekejap di kampung Kijal untuk mengambil sahabat saya..Namun, saya sesat dan terlajak.

Adus..Ni betul-betul gangguan ni..Perut saya pulak nak memulas..

*Memang dah macam kebiasaan, kalau kes-kes berat, perut saya akan sakit atau saya akan tersesat jalan bila nak pergi merawat..

Saya bacakan surah 'Waddhuha..." dan panjatkan doa agar di pelihara Allah dan semoga ditunjukkan jalan...Saya juga ulang Al-Fatihah:5 sebanyak-banyaknya..

Alhamdulillah, rumah sahabat saya ditemui dengan izin Allah.Perjalanan diteruskan.Dari itu, saya kuatkan zikir Doa Nabi Yunus agar dibantu Allah untuk sampai ke rumah pesakit.

Daerah tempat pesakit tinggal dah pun saya sampai.Namun, saya sering tersalah jalan untuk ke rumahnya hinggakan pesakit terpaksa tunggu di simpang jalan rumahnya.Syukur ke hadrat Allah, saya sampai dengan selamat.

Sewaktu berada dihadapan rumahnya, gerak hati mengatakan bahawa ada 5 jin yang mengganggu..Secara spontan, saya minta 5 biji telur rebus sebagai bekalan untuk mengurung jin tersebut dengan izin Allah. Paku sepanjang 2 inci setengah telah saya sediakan. Walaupun pada awalnya nak saya gunakan botol putih sebagai alat kurungan, pening jugak nak cari kedai malam-malam ni..

Terkejut jugak En. Z kerana telur kat rumahnya pada tika itu cukup-cukup ada 5 biji.Syukur pada Allah atas ilham yang diberi-Nya.Saya pun tak tahu mcm mana boleh terfikir pasal angka 5 tu..

Sebelum merawat, saya minta izin nak ke tandas.Perut dah sakit sangat.Tak tahan...!

Dari dalam tandas tu la, saya dengar isterinya kerasukan dan mcm jadi 'mainan' suami dan sahabat dok dialog dengannya.

Sebaik sahaja keluar, isteri pesakit yang kerasukan menunding jari ke atas saya.

Pn. Z: Tu dia ustaz celaka! Buat apa datang sini? Kau nak pisahkan aku yer?
Saya: Ish..apa cakap macam ni..

* Sambil itu saya kilas tangannya ke belakang dan bawanya ke ruang yang lebih lapang.Mulut Pn. Z tak henti-henti menyumpah saya..Saya hanya tersenyum dan kuatkan zikir dalam hati..

Kemudian, saya suruh sahabat saya (Ustaz Deli) mengikat 4 point utama pesakit dengan kain yang dah siap saya baca.

Pada mulanya saya ketuk lembut dibelakang pesakit dengan ranting nona. Macam mengejek lagi lah...Saya gunakan pula besi rawatan dengan melakukan teknik refleksologi..

Pada ketika ini, berkali-kali jin dalam badan tu minta ampun.Tak lama kemudian, Pn. Z tersedar..Adus..lari pulak dah jin ni..

Saya bacakan rukyah padanya dan ulang seberapa banyak ayat memanggil.Alhamdulillah, jin tadi masuk balik. Dalam kes begini, jin jenis On / Off kena dipasung dalam badan. Kalau lari lagi,nanti jin tu akan menyerang pesakit semula.

Pada kali ini, saya lembutkan sedikit pada sesi dialong..Masyaallah, jin tu dah jadi tafrik (jatuh hati pada manusia) dan jin tu lah yang saya hantar pada rawatan di RIDAM dahulu..Dah tak ada cara lain nampaknya..

Saya berikan pilihan padanya. (1)masuk ke dalam telur dengan rela hati. (2)Dibunuh dengan izin Allah kalau degil tak nak keluar (3)Masuk Islam dan saya hantar ke Mekah dengan izin Allah.

Pn. Z yang kerasukan mengelengkan kepalanya. Katanya, dia taknak berpisah dengan Pn. Z...Setelah dipujuk, akhirnya, dia mengucap kalimah syahada yang asalnya dia beragama Buddha..Alhamdulillah..

Selepas itu, saya ajarkan konsep tauhid padanya dan tanyakan kalau-kalau ada jin lain dalam badannya.Pn Z mengangguk.Ada jin bernama Ros(jin sihir). Saya panggil jin Ros berulang kali dan dia menjawab.

Jin Ros: Hah...ada apa Ustaz?
Saya: Erm...tentu kau dah dengar apa tawaran saya tadi kan? Kamu nak yang mana?
Jin Ros: Saya memang dah Islam Ustaz.Asal saya dari Siam.Saya nak ikut Rami(jin saka) ke Mekah..
Jin Ros: Baiklah, isyaallah kamu boleh ke sana.tapi kena bersumpah dahulu dengan nama Allah mengatakan kamu tak mahu kacau manusia lagi.Boleh?

Jin ros terus bersumpah sebanyak 3 kali.

Saya: Dah tu, kamu masuk dalam telur ni dulu. Lepas tu kita kira la kamu boleh ke Mekah atau tak.

*Jin Ros mengeleng kepala.Katanya tak nak masuk telur...Sakit nak keluar..

Saya rasakan macam Jin ni nak start lawyer buruk...Memang saya tak janji pun nak hantar dia ke Mekah..tu taktik jer..Setelah dipujuk, kedua-dua jin setuju nak keluar.

Proses menarik Jin Ros tersebut berjalan dengan lancar.Cuma Jin Saka tu keras sedikit bila ditarik.Pada waktu menarik tu la, saya melihat wajah pesakit sangat hodoh hingga saya palingkan muka saya dari melihatnya...

Syukur, proses menarik berjalan lancar.Panas jugaklah telur rebus tu..cuma hati masih sangsi.Saya masih rasakan ada kelibat di rumah tu.Terasa ada yang mengintai dari arah bilik belakang rumah.

Saya ulang surah Al-an'am sambil memejam mata..Masyallah, tika itu terlihat bayangan seorang lelaki bermisai lebat dari arah yang dirasakan...

Ketika itulah, saya disapa Pn. Z..Dia mengatakan bahawa dia diamanahkan oleh adik-beradiknya agar mengagihkan gambar keluarga yang dalamnya ada gambar Arwah Atuknya.Tapi dia tak mampu nak agihkan bila rasa 'semacam' bila tengok gambar tu..

Saya minta gambar tu dan terkejut jugak lah sebab gambar arwah atuk sama macam kelibat yang baru saya lihat di belakang rumahnya.

Saya segera ke bilik belakang. Di situ, saya lakukan ritual meditasi sambil membaca berulang-ulang Surah Al-An'am:103 dengan niat menghadirkan kelibat tadi..Dengan izin Allah, bayangan itu menunjukkan dirinya dan saya tarik dengan bacaan Surah Al-mukminun:115-116.Proses memasung berjalan dengan lancar...

Kelibat masih dirasakan..Kali ni kelibat perempuan. Saya ke blik stor utk objektif yang sama... Kemudiannya, saya ke rumah tamu semula kerana di situ ada kelibat kanak-kanak..kali ni, proses menarik lebih mudah..Mungkin sebab budak kot.. :D

Tepat jangkaan saya, total gangguan adalah dari 5 ekor jin.Semua itu dengan ketentuan Allah..saya bersyukur kerana mendapat bantuan-Nya sepanjang rawatan.

Saya alihkan pada Pn. Z untuk scanning terakhir dan tiada lagi gangguan padanya. Saya suruh mandikan dengan air rukyah yang dicampur dengan sedikit garam kristal rukyah dan memohon untuk pulang selepas itu.

Ingatkan kes dah selesai, gangguan masih ada rupanya..
(bersambung)
 
Blogger Templates