Ads 468x60px

Kenapa urat ni rasa bergerak Ustaz oiii..

Minggu lepas, saya didatangi seorang makcik yang mengalami masalah saraf..antara simptom yang dirasai ialah sakit lutut, sakit belakang, lenguh bahu dan kebas dibahagian betis..Makcik tu pun dah kira veteren, umur dah 63 tahun..

Menurut kata makcik tu, dia dah banyak kali berubat.Semuanya perawat Islam... Ada berubat ditempat komersial dan ada dengan perawat persendirian..Antara tempat yang pernah dicuba ialah sekitar Kuala Lumpur, Selangor, Kelantan, Pahang, Perak dan Kedah...Dalam 3 tahun ni, dah lebih 6 pusat rawatan sudah dikunjungi.

Yang paling terkejut saya mendengarnya ialah bila dia meletakkan RIDAM sebagai tempat terakhir untuk dia berubat secara kaedah islamiah...Jika tak baik jugak, dia nak try gi berubat dengan bomoh siam pulak...Nau'zubillah...Terkejut saya mendengar keluhan pesakit sampai begitu rupa.

Dia juga mengadu, kebanyakkan tekniknya adalah dengan diperdengarkan alunan Al-Quran (teknik rukyah la tu). Dia juga tanya teknik saya...

Terkejut gak makcik tu bila saya kata teknik saya pun adalah dengan rukyah diawalnya.Panjang lebar saya katakan kebaikan menggunakan Al-Quran dalam rawatan..

Lepas dia dengar saya juga merukyah pesakit bila merawat, muka dia jadi hambar semacam. Nampak macam tak yakin... Saya hanya tersenyum bila melihat reaksinya.. Dah selalu sgt tengok reaksi mcm tu.. Hatta dalam meeting atau muzakarah pun ada reaksi macam tu..Ada orang kata reaksi tu di gelar 'muka seposen'..

Oleh kerana luahan makcik yang sebegitu rupa, saya minta izin masuk ke bilik. Saya lakukan solat hajat 2 rakaat. Pohon pada Allah agar biarlah sembuh si makcik tu nanti..Saya juga pohon agar jangan dipesongkan syariatnya... Besar tanggunggjawab saya pada ketika itu...

Sesudah itu, barulah saya mulakan ikhtiar berubat.

Sebelum merawat, saya biasanya akan mendiagnos pesakit terlebih dahulu.Antaranya, melihat sejarah perubatannya. Kata makcik tu lagi, rata-rata perawat yang dijumpai mengatakan dia mempunyai masalah sihir dan saka.. Lagipun, tanda-tanda mimpi yang dialami juga menjurus ke arah tanda gangguan..

Tapi itu hanya tanda...Tak semestinya ada gangguan..

Saya mulakan rawatan dengan bacaan ayat Quran yang bersesuaian.. Oleh kerana tiada pesakit lain pada waktu itu, maka saya rukyah dengan bacaan yang panjang... Hampir setengah jam merukyah, tidak wujud tanda-tanda gangguan padanya.. Rumahnya juga telah di 'scan'.. Tak ada masalah gangguan pun...

Saya beralih kepada rawatan alternatif lain.. Matanya dilihat pada point iridiologi.. Tangan dan kakinya saya check pada point2 saraf...

Laa.......masalah saraf jer rupanya...

Secara detail, makcik tu kekurangan vitamin C, kalsium, zink dan terlebih asid urik (tanda nak kena gout). Memang tiada masalah gangguan pun.. Entah macam mana la perawat yang dijumpai kata ada masalah gangguan.. Hairan gak saya...

Maka, kaedah yang diguna ialah dengan membaca 46 ayat serta doa saraf pada air dan minyak zaitun. Air tersebut saya suruh minum 3 kali sehari dan minyak zaitun pula saya suruh sapu pada anggota yang sakit selepas minum sesudu teh sebanyak 2 kali sehari..

Oleh kerana masalah ekonomi, saya hanya sarankan makcik tu makan kurma 7 biji sehari.. Lainlah kalau ada bajet lebih, boleh saya senaraikan vitamin yang boleh dibeli di farmasi..Pada anggaran saya, hampir RM200 gak la vitamin yang perlu dibeli...

5 hari selepas rawatan
Saya menerima panggilan dari makcik tersebut...

Makcik: Assalamualaikum Ustaz

Saya: Waalaikum salam.. Siapa ni?

Makcik: Saya ni Makcik XXXXX. Cuma nak beritahu, sakit saya dah sembuh. Tapi ada nak tanya sket.

Saya: Alhamdulillah...dah ok la tu..Syukur pada Allah..Apa soalannya?

Makcik: Kenapa lepas minum air dan minyak ustaz tu saya rasa semacam jer masa tidur?

Saya: Rasa semacam yang macam mana? Tak paham saya ni..

Makcik: Kenapa urat ni rasa bergerak Ustaz oiiii?

Saya: Maksud makcik, urat tu rasa macam bercantum? Macam tu ker?

Makcik: erm..mcm tu la makcik rasa

Saya: Itu tandanya saraf makcik diperbaiki. Bukan kuasa saya urat tu jadi mcm tu. Itu semua kuasa Allah.. Tapi, doa yang dibaca pada air dan minyak makcik guna tu kebanyakkan berkenaan ayat bangkit kejadian manusia dan doa saraf. Yang penting makcik dah sihat. Boleh banyak ibadah..Jangan pula pasang niat atau berubat dengan bomoh siam pulak.. Banyak syubhah kaedahnya makcik..

Makcik: Tu la, saya pun menyesal ustaz. Dah buat solat taubat dah semalam..Saya janji tak akan jumpa bomoh mcm tu..Saya yakin dengan rawatan Islam...

Saya: Baguslah kalau mcm tu.. Sujud syukur dah buat belum?

Makcik: Allah, lupa pulak nak buat semalam.. Nanti makcik buat... Terima kasih yer ustaz..

Saya: Sama-sama..ingat tu, yang menyembuh bukan saya..Saya hanya doakan saja..Yang menyembuh hanya Allah...ingat tu..

Makcik: Saya ingat.. Ustaz, nanti kita sembang lain...air yang saya jerang kat dapur dah bunyi tu...Assalamuaikum Ustaz...Terima kasih sekali lagi..

Saya: Waalaikumsalam

Kesembuhan hanya milik Allah..Kita hanya berikhtiar..Kepada perawat di luar sana, jgn mudah membuat kesimpulan penyakit. Scan dengan hati iman.. Tanda gangguan tak semestinya confirm ada gangguan.. Klau setakat tanda, jgn letakkan confirm pada pesakit.. Nyatakan dengan ungkapan 'wallahu'alam' diakhirnya. Yang penting ialah ikhtiar.. Sembuh tu hanya milik Allah..

*Sekadar peringatan diri sendiri dan pembaca.. wassalam
 
Blogger Templates