Ads 468x60px

Ustaz...berdamping dengan jin ker?

Saya dikejutkan dengan seorang pemanggil yang selalu berkongsi kaedah merawat bersamanya.Adakalanya dia memberikan tips rawatan, adakalanya saya yang dhaif ini berkongsi ilmu dengannya.

Dia menelefon saya setelah selesai berjumpa seorang perawat di Kuala Lumpur.Katanya, perawat KL tu maklumkan padanya bahawa saya bersahabat dengan jin .Siap beritahu nama jin lagi...Ada nama puteri lah, kiyai lah, nama jawa pun ada, nama hindu pun ada, nama melayu ada dan macam-macam nama lagi lah...Perawat KL tu jugak kata tak pelik lah saya boleh buat teknik 'mata batin'....hehehehheehhe

Tergelak sakan saya bila dengar luahan sahabat saya tu..Macam pasaraya Sakan yang jual barangan pelbagai tu.... :D

Walaubagaimanapun, sahabat saya tu dah kenal saya lama..Maka dia test perawat KL tu..tenganga-nganga kawan tu nak menjawab.....

Sebenarnya, saya tak nafi, adakalanya ketika merawat, ada beberapa jin yang turut datang KONON nya nak membantu semasa merawat.

TAPI, guru saya pernah menasihatkan agar JANGAN SESEKALI MENERIMA PELAWAAN BANTUAN JIN!

Atas dasar nasihat guru, saya menolak dengan baik pelawaan jin kerana DIKHUATIRI AKAN WUJUD KEBERGANTUNGAN PADA JIN dan ia boleh menjurus ke arah SYIRIK!

Sebagai contoh persahabatan kita dengan jin ni macam kita berkawan dengan polis atau JPJ.Kononnya kita berkawan dengan mereka dengan tiada niat nak bergantung..Sekadar kawan la katakan..Tapi bila kena saman, confirm kita akan call diorang mintak tolong ejas saman atau bantu mana yang boleh.Kan dah wujud kebergantungan kat situ!

Samalah jugak kalau kita berkawan dengan jin.Mula2 kawan dulu..then, katakanlah kita ada masalah dalam merawat..Tak mustahil kita akan mintak tolong kaum jin samada menengok ker, bertanya ke, mintak jin pulak yang tolong ubat dan mcm2 lagi lah...maka, perkara ini boleh mendorong kita ke arah syirik..

Pasal bab berkawan jin ni memang banyak perbahasan di antara ulamak sendiri..Kita orang awam ni lagilah...Saya tak pula mahu membahaskan hukum berkawan dengan jin kerana pendapatnya banyak...Tapi atas dasar nasihat guru, jauhkan / jarakkan bila nak nak berkawan dengan jin..Risiko Fitnah dan syubhah sangat tinggi...!

Berbalik kepada perawat KL yang diceritakan oleh sahabat saya tu, apa yang perawat KL tu nampak dan nama jin tu ada yang benar dan ada yang tak benar..

TAK BENAR
Saya tidak berdamping dengan jin.Tapi memang ada jin yang nak berkawan dengan saya dan saya menolaknya kerana tidak mahu wujud kebergantungan.


BENAR
Nama jin yang diberitahu perawat KL adalah jin-jin yang ingin bersahabat dengan saya sewaktu merawat. Mungkin ketika proses scan, puak-puak jin tu ada disekitar saya..Maka tak pasal-pasal la saya dituduh berdamping...
Ni lah cubaan perawat...Sabor je lah...

PERSOALAN LAIN
Soalan: Dah tu, ustaz dengan bunian pulak mcm mana?
Jawapan: La, itu saya cuma kenal kampungnya...TAK PERNAH PULAK SAYA KATA BERKAWAN DENGAN MEREKA.. :D

Berbalik kepada perawat KL tu, saya nasihatkan agar jgn mudah buat kesimpulan. Saya pun tahu siapa ANDA...Kan, dedah kat blog ni jadi panjang cerita pulak..

Apa pun, kalau betul la saya ni berdamping, kenapa tak 'buang'?
Kenapa tak rukyah saya?
Dan akhir sekali, kenapa mengelak nak BERJUMPA dgn saya?

Hehehehehh

Wallahu'alam
 
Blogger Templates