Ads 468x60px

Gangguan Di Kamar Utama

Sebulan yang lalu, saya berpeluang merawat sepasang suami isteri yang mengalami masalah SAKA. Jika dilihat dari keadaan fizikal, saya kategorikan pasangan tersebut sebagai pasangan Islamik. Baik budi bahasanya, warak cara pemakaiannya dan jujur percakapannya.

Saya merawat mereka sepertimana kaedah rawatan yang saya lakukan sebelum ini. Dengan izin Allah, gangguan pada isteri hilang serta merta. Manakala si suami berkurang..

Pada malam saya merawat (setelah RIDAM ditutup), saya sempat menonton rancangan kegemaran saya di channel AXN. Memang telemovie CHUCK tak pernah saya miss setiap hari Khamis. Mungkin agak keletihan kerana merawat sejak dari pagi, saya terlelap sebaik sahaja rancangan tersebut tamat.

Antara lena dan tidak, saya terasa seperti ada 'orang' menggaru tapak kaki saya. Walaupun sudah ditempis beberapa kali, rasa seperti jari jemari di tapak kaki masih terasa. Saya tak anggap itu sebagai 'gangguan' pada mulanya. Mungkin mainan perasaan agaknya..Saya beralih tempat tidur di kamar utama..

Sewaktu tidur, saya terasa seperti badan saya terawangan. Lain macam je rasanya. Saya bukakan mata perlahan-lahan......

Masyaallah!
Jarak hidung saya dengan syiling rumah hanya sejengkal! Masa tu, nak baca bismillah pun tak ingat...Mujurlah saya teringat kepada petua guru...Kalau panik dan tak ingat bacaan, serah diri sepenuhnya pada Allah..Ulang sebanyak mungkin kalimah tu...Yakin Allah Maha Melindungi...

Maka, saya ulang sebanyak-banyaknya kalimah Allah..Saya serah segalanya-galanya padaNya.. Alhamdulillah, semangat saya kembali pulih..Saya boleh bertenang walaupun masih ada rasa gementar...

Saya bercakap dengan tenang..
"Dah la tu kacau orang nak tidur.. 'Kau' angkat aku tinggi sangat..Turunkanlah sket..Nak bergurau tak kena masa la..."

Sebaik sahaja saya tuturkan ayat begitu, badan saya terhempas di katil..Sakit jugaklah belakang dekat seminggu.. Naib baik jatuh atas katil...Kalau jatuh atas lantai rumah, tak tahulah...
Nasib baik jugak kamar saya tiada kipas syiling...Kalau tak, tak tahulah....

Esoknya, saya menelefon guru saya..Guru saya gelak jer bila dengar cerita saya tu..Gangguan dia lagi power.Kata guru saya:

"Itu baru kena angkat...aku dulu siap lumpuh lagi...Mujur 2 minggu je...Sabar...Nak test la tu..hehehehehe".

Erm...ni baru sikit ujiannya...Perawat senior kena macam mana agaknya?
 
Blogger Templates