Ads 468x60px

Ustaz ada datang rumah saya ke semalam?

Saya mendapat panggilan dari seorang pesakit yang pernah datang ke RIDAM. Sudah dua kali pesakit tu mendapat rawatan di RIDAM.

Pn Z: Assalamualaikum..Apa khabar Ustaz?

Saya: Waalaikumsalam. Khabar baik. Macam mana keadaan Pn sekarang? Dah sembuh?

Pn. Z: Alhamdulillah.. Hari ni baru betul-betul lega. Sengal dan bisa badan dah hilang sama sekali. Terima kasih ye Ustaz..

Saya: Syukurlah.. Jangan lupa sujud syukur. Saya cuma doakan saja. Kesembuhan tu kan milik Allah..jangan lupa tu.

Pn. Z: Saya tahu Ustaz.. Ni telefon pun ni nak tanya ni. Boleh ke?

Saya: Erm...tanyalah.. Apa dia?

Pn. Z: Semalam Ustaz ada datang rumah saya tak?

Saya: Semalam? Saya kat RIDAM dalam 3 hari ni. Setiap malam ada pesakit. Kenapa tanya macam tu?

Pn. Z: Macam ni.. Semalam saya sorang je tinggal kat rumah. Anak-anak dan suami pergi rumah mak...

Saya: pastu?

Pn. Z: Masa tu lah saya rasa badan saya sakit semula. Macam dah separuh mati dibuatnya Ustaz..

Saya: Erm..apa kaitan ngan saya pulak?

Pn. Z: Masa saya sakit tu, saya cuma ingat nak baca Al-Fatihah jer.. Entah kenapa masa tu saya asyik dok ulang ayat "iyya kana' budu wa iyya kanas ta'in' banyak kali... Saya mula rasa pitam dan makin sakit..

Saya: then...

Pn. Z: Masa tulah saya nampak Ustaz ada kat hujung kaki saya. Ustaz dok baca ayat yang Ustaz suruh saya amal tu.

Saya: Ayat mana Pn.?

Pn. Z: Alah, surah As-Saffat ayat 7 tu lah...Ustaz dah lupa ke?

Saya: Erm..maaflah..banyak sangat yang saya suruh pesakit amal.. Kemudian..

Pn. Z: Pastu, saya nampak Ustaz tarik pakai tangan kanan Ustaz.. Demi Allah Ustaz, saya nampak macam semut hitam keluar dari celah kaki saya.. Banyak tu...

Saya: Dah tu, 'saya' yang awak nampak tu ada kata apa-apa kat awak tak?

Pn. Z: 'Ustaz' tak kata apa-apa. Lepas 'benda' tu keluar, sakit saya terus hilang.

Saya: Erm..saya yang awk nampak tu buat apa pulak?

Pn. Z: Lepas dia tarik, dia terus tadah tangan berdoa. Saya tak paham bahasa arab.. Tapi banyak jugaklah perkataan syukur dalam doa tu.. Kemudian dia keluar bilik saya..

Saya: Awak tak kejar dia ke?

Pn. Z: Saya kejar. Tapi bila saya keluar dari bilik, Ustaz dah tak ada. Saya cuba call ustaz, tapi tak dapat..Betul ke Ustaz datang merawat saya?

Saya: Kebetulah handphone saya habis bateri semalam. Saya tak pernah datang umah awak pun. Umah awak pun saya tak kenal..Tak apalah...anggaplah itu bantuan Allah...Tak mustahil kalau Allah izinkan..kan?

Pn. Z: Tapi peliklah Ustaz..Tak apalah kalau macam tu..Yang penting saya dah sembuh..

Saya: Eloklah tu kalau pikir macam tu...Saya ada kejer skit nak buat ni.. Kita sembang lain kali yer..

Pn. Z: Erm...baiklah Ustaz...Saya minta diri dulu.. Assalamualaikum..

Saya: Waalaikumsalam...

Pening jugak bila difikirkan. Sesekali risau juga sebab kejadian begini boleh membawa fitnah.. Yang saya lakukan selepas merawat pesakit ialah mendoakan mereka ketika solat tahajjud. Mungkin doa ini di makbulkan Allah. Wallahualam...

Doanya:

"Ya Allah...aku memohon atas sifat Ar-Rahman dan Rahim-Mu. Kau sembuhkanlah pesakit yang datang ke RIDAM. Jadikanlah kesembuhan itu sebagai nikmat untuk mereka agar mereka lebih beribadat kepada-Mu. Moga mereka terhindar dari kesulitan. Ya Allah... jika bukan aku yang menjadi rasi untuk ubat mereka, Kau datangkanlah dari kalangan makhlukmu untuk mengubati mereka.. Moga Kau terima doaku... Amin"

 
Blogger Templates