Ads 468x60px

Pengumuman pada ahli RIDAM

Assalamualaikum W.B.T

Khas untuk ahli RIDAM.

Saya memohon jasa baik saudara & saudari yang pernah mengikuti Seminar RIDAM agar menghantar maklumat & gambar di darulmanzil@yahoo.com seperti berikut:

Subject: Pelatih RIDAM

Attachment: Gambar (seeloknya bersaiz passport)

Intisari:
a.Nama, IC, Umur, Alamat,No.telefon,Tempat Seminar & Tarikh penyertaan.
b.Nyatakan samada anda telah menerima sijil / tidak.

c.Pengalaman merawat (tahun atau bulan)
d.Nyatakan samada anda ahli dari perguruan lain
e.Nyatakan samada nama & telefon anda dibenarkan untuk dipamer di blog RIDAM sebagai pelatih RIDAM


Makluman:
1.PC Ridam telah dimasuki virus dan data pelatih telah hilang.
2.Tujuan lain adalah untuk makluman kepada ahli sekiranya ada perbincangan & latihan.

Rancangan masa depan:
RIDAM akan membuat kad ahli bagi pengiktirafan dan bukti keahlian. Hal ini akan dimaklumkan kelak.

Doa Mudah Bersalin..pengalaman

Alhamdulillah..
Syukur pada Allah, anak saya ke-3 (putera) selamat dilahirkan pada 7:57pagi tadi(17/09/2009) di Hospital Kemaman,Terengganu.Walaupun jangkaan awal adalah sama dengan tarikh lahir saya (20/09/2009) bersamaan dengan 1 Syawal 2009, namun Allah yang Maha Tahu sedia maklum akan Qada' & Qadar hambaNya.

Bersahur Sebelum Bersalin
Biasanya, saya dan isteri bersahur sekitar jam 5:15 pagi. Sunat kalau dilewatkan sahur.Tapi gerak hati menyuruh saya bersahur lebih awal.Isteri sudah on off sakit dibahagian perut.Maka, saya ambil alih tugasnya dengan memasak makanan sahur kami. Menu mudah jer....Nasi Goreng Ikan Sardin + Telur Mata..Resepi ni tak ada ijazahlah...Pakai campak jer..

Kami bersahur jam 3:30am.

Ke Hospital
Setelah menghantar 2 anak saya ke rumah ibu bapa, saya bergegas menghantar isteri ke Hospital. Waktu dinyatakan tersebut,'liang' bersalin baru 3cm. Normal perempuan bersalin adalah antara 8 hingga 10 cm.

Maka, isteri disuruh berehat dalam bilik menunggu sementara 'liang' bersalinnya terbuka.

Rukyah Bersalin
Saya yang menunggu diruang luar bersama group Silat Marcom menerima sms dari isteri agar segera masuk ke bilik bersalin nombor 2. Sewaktu sampai di bilik tersebut, sayu hati saya melihat isteri menahan kesakitan.Terfikir saya azabnya wanita mengandung & bersalin.Kaum lelaki kena lihat sendiri pengalaman macam ni.Baru tahu susahnya kaum Hawa nak bagi zuriat... hehehee

Maka,apa yang lakukan pada permulaannya ialah terus berniat MEMAAFKAN semua dosanya andai dia tersalah kata/bahasa pada kita.Pohon pada Allah, jangan kerana dosanya,dia azab untuk meramaikan umat Muhammad S.A.W

Keduanya, saya meletakkan tapak tangan di dahinya. Disitu saya bacakan Al-Fatihah, Selawat Syifa' dan ayat Syifa' Al-Quran. Saya juga bacakan Doa Nabi Ibrahim agar kesakitannya diganti dengan rasa sejuk yang nyaman.

Ketiganya, saya meletakkan tapak tangan diperutnya. Saya bercakap secara jelas.

'Wahai Hamba Allah dalam perut ini.Ketahuilah ini adalah Papa (ayah) kamu.Aku arahkan kamu dengan nama Allah agar kamu keluar.'

Saya ulang beberapa kali... 'Ukhruj fi bi'iznillah' (keluar dlm keizinan Allah)

Keempatnya, saya ulang sebanyak sebelas kali ayat luncur air dan ditiup pada perut isteri menghala ke bawah.

Syukur, isteri saya hanya kesakitan serius selama 7 minit dan terus bersalin dengan mudah.Saya yang berada di sisi mengusap dahinya.Saya ucapkan terima kasih kepadanya kerana sanggup bertahan dan menemani kehidupan bersama saya.

Anak lelaki saya namakan Isma Darius.Saya pangkunya dan Azan di telinga kanannya.Kemudian saya iqamah di telingan kirinya.

Syukur Ya Allah...hari ini Engkau berikan daku zuriatku dan semoga dia menjadi anak yang soleh.

Kepada para Suami, saya ijazahkan amalan ini pada kalian.Semoga ianya beguna dengan izin Allah di masa hadapan...Insyaallah.

Maaf Zahir Batin

Kepada semua pelajar RIDAM, para Muallij, para peminat nak jadi Muallij dan para Pembaca blog..

RIDAM mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir Batin.

Moga kalian berada dalam lindungan Allah sentiasa.

Sedekahkan Al-Fatihah....

Sewaktu program Usrah antara ahli Silat Marcom di RIDAM semalam, kami terdengar dentuman pelanggaran yang kuat. Maklumlah, RIDAM dengan jalan utama ke Kuantan letaknya cuma bersebelahan jer..

Maka tak syak lagi, kami andaikan itu adalah accident.Tapi tak pulak kami ke tempat kejadian kerana program masih belum selesai.

Sejam selepas bunyi dentuman tersebut, seorang ahli kami menerima panggilan telefon. Masyaallah....rupanya yang berbunyi tadi adalah accident dari sahabat.Berita yang kami ketahui juga mengatakan rakan ahli tersebut sudah meninggal dunia... Innalillahiwainnailaihiroji'un....

Al-Fatihah kami tujukan padanya.Moga dia ditempatkan di kalangan mereka yang soleh.

Esok lusa, mungkin MASA kami pula.. Wallahu'alam

3 SIFAT ALLAH yang utama

Teringat kepada pengalaman saya berguru dengan Arwah Kiyai Haji Sufian di Indonesia dulu. Peringatan pertama yang ditekankan kepada saya adalah ajaran Tauhid. Termenung sebentar bila beliau menekan ajaran tauhid dahulu sedangkan tujuan saya berguru dengannya hanyalah untuk mempelajari ilmu perubatan.

Kiyai hanya tersenyum setelah beliau melihat riak wajah saya pada ketika itu.

Kiyai: Kenapa kejut bangat? Kamu goncangan ya bila bapak enggak lanjut pada pinta kamu?

Saya: Erm...

Kiyai: Syakirin. Kamu usah gusar. Bapak tidak kejam sama kamu.Dari jauh kamu kemari, pulang kamu nanti ke Malaysia tidak sia-sia.Tapi kamu harus kenal Allah dulu. Bila kamu kenal Allah, kamu bisa kenal pada yang Hak, bisa mengenal bathil, bisa mengenal agama...Insyaallah, permintaan kamu akan bapak kotakan.

Saya: Saya keliru bapak. Adakah belum cukup apa yang saya belajar semasa di sekolah dahulu?

*Kiyai tersenyum
Kiyai: Kalau begitu, bisa bapak tanya sama kamu?

Saya: Tanya apa pak?

Kiyai: Nyatakan pada bapak sifat Allah yang kamu tahu? Kita lihat pemahaman kamu..

Saya: Setahu saya, sifat Allah ada 20 Pak.

* saya pun nyatakan sifat 20 yang saya tahu. Tapi kantoi sebab tahu sebut sifat Allah dalam bahasa arab jer. Bila suruh transelit, tak semua boleh.

Kiyai: Itulah. Apa yang kamu belajar dulu cukup kadar mahu lulus periksa saja kan? Apa guna tahu sebut, tapi maknanya enggak bisa nyata.

* Saya mengangguk malu. Memang ilmu tak cukup pun. :D

Kiyai: Anakku, perkara tauhid yang harus kamu tahu pertamanya adalah sifat Allah. Sifat Allah semuanya ada 3. Dapat tu?

* Dalam hati – ’ini sifat Allah mana pulak ni? Tak pernah ku dengar sifat Allah ada 3 ni’

Kiyai: Kenapa? Hairan bila bapak sebut sifat Allah ada 3?

Saya: Tak tahulah pulak saya Pak. Setahu saya sifat Allah ada 20 kan?

Kiyai: Jawapan kamu tu pun betul.Cuma belum bisa lengkapnya . Tiga sifat Allah adalah sifat Wajib, sifat Harus dan sifat Mustahil. Ngerti?

Saya: Erm, tak faham lagi la pak. Boleh terangkan lagi..

Kiyai: Baik, kamu harus tahu sifat Allah yang pertama iaitu SIFAT WAJIB.Sifat WAJIB ALLAH adalah apa yang kamu nyatakan tadi la.

Saya: Yang mana Pak? Yang sifat 20 tu ker?

Kiyai: Iya...

* Kiyai pun memberi penerangan detail. ...

Saya: Dah tu, SIFAT MUSTAHIL ALLAH pulak apa pak? Ke lawan sifat 20 tu?

Kiyai: Betul, ada pun SIFAT MUSTAHIL ALLAH adalah lawan pada sifat 20 tu.Kita lihat ya.....(terang kiyai panjang lebar)

Dibawah ni, saya nyatakan ringkasan je lah. Kalau tak, penuh la blog ni. Inipun ringkasan yang diambil dari http://www.ipislam.edu.my/index.php/artikel/read/209/sifat-20-bagi-allah


BIL : 1
SIFAT WAJIB : WUJUD
MAKNA : Ada
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu ada. Mustahil Allah itu tiada.

BIL : 2
SIFAT WAJIB :QIDAM
MAKNA : Sedia
SIFAT MUSTAHIL : Allah itu sedia ada. Mustahil didahului oleh Adam (tiada)

BIL : 3
SIFAT WAJIB : BAQA
MAKNA : Kekal
SIFAT MUSTAHIL : Allah itu bersifat kekal. Mustahil ia dikatakan fana (binasa)

BIL : 4
SIFAT WAJIB : MUKHALAFATUHU LILHAWADIS
MAKNA : Tidak sama dengan yang baharu
SIFAT MUSTAHIL : Allah itu tidak mempunyai sifat-sifat yang baharu yakni dijadikan dan dihancurkan. Mustahil bersamaan dengan yang baharu.

BIL : 5
SIFAT WAJIB : QIYAMUHUU BINAFSIH
MAKNA : Berdiri dengan dirinya sendiri
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu bersendiri. Mustahil tidak berdiri dengan dirinya sendiri atau berdiri pada lainnya.

BIL : 6
SIFAT WAJIB : WAHADAANIYAT
MAKNA : Esa
SIFAT MUSTAHIL : Allah itu Maha Esa Dzat-Nya, Esa sifat-Nya dan esa juga perangai-Nya. Mustahil ia mempunyai Dzat, sifat dan perangai yang berbilang-bilang.

BIL : 7
SIFAT WAJIB : QUDRAT
MAKNA : Kuasa
SIFAT MUSTAHIL : Alah Taala itu Maha Berkuasa. Mustahil Allah itu lemah atau tidak berkuasa.

BIL : 8
SIFAT WAJIB : IRADAT
MAKNA : Menentukan
SIFAT MUSTAHIL : Allah itu Menentukan segala-galanya. Mustahil Allah Taala itu terpaksa dan dipaksa.

BIL : 9
SIFAT WAJIB : ILMU
MAKNA : Mengetahui
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu amat mengetahui segala-galanya. Mustahil Allah tidak mengetahui.

BIL : 10
SIFAT WAJIB : HAYAT
MAKNA : Hidup
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu sentiasa hidup yakni sentiasa ada. Mustahil Allah Taala itu tiada atau mati.

BIL : 11
SIFAT WAJIB : SAMA
MAKNA : Mendengar
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu tidak tuli (pekak). Mustahil Allah tuli atau tidak mendengar.

BIL : 12
SIFAT WAJIB : BASAR
MAKNA : Melihat
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu sentiasa melihat. Mustahil Allah Taala itu buta.

BIL : 13
SIFAT WAJIB : KALAM
MAKNA : Berkata-kata
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu berkata-kata. Mustahil Allah Taala itu tidak bercakap atau bisu.

BIL : 14
SIFAT WAJIB : QOODIRUN
MAKNA : Maha Kuasa
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu amat berkuasa sifatnya. Mustahil bagi Allah memiliki sifat lemah atau tidak berkuasa.

BIL : 15
SIFAT WAJIB : MURIIDUN
MAKNA : Menentukan
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu berkuasa menentukan apa yang dikehendakinya. Mustahil sifatnya terpaksa atau dipaksa.

BIL : 16
SIFAT WAJIB : AALIMUN
MAKNA : Maha Mengetahui
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu maha mengetahui. Mustahil Allah Taala itu jahil atau tidak mengetahui.

BIL : 17
SIFAT WAJIB : HAYUUN
MAKNA : Hidup
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu Maha Hidup dan menghidupkan alam ini. Mustahil pula Allah itu mati.

BIL : 18
SIFAT WAJIB : SAMI'UN
MAKNA : Mendengar
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu maha mendengar. Mustahil jika Allah Taala tidak mendengar atau tuli.

BIL : 19
SIFAT WAJIB : BASIIRUN
MAKNA : Melihat
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu melihat semua kejadian di muka bumi. Mustahil jika sifat Allah itu tidak melihat atau buta.

BIL : 20
SIFAT WAJIB : MUTAKALLIMUN
MAKNA : Maha Berkata-kata
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu berkata-kata. Mustahil jika Allah Taala bisu atau tidak boleh berkata-kata


Saya: Dah tu, SIFAT HARUS ALLAH pulak apa Pak?

Kiyai: SIFAT HARUS ALLAH adalah MUMKIN iaitu sesuatu yang harus ada dan tiada. Maka kita bisa lihat alam ini kerna sifat harus itu. Kita juga bisa lihat adanya manusia, binatang dan ciptaanNya pada dasar SIFAT HARUS ALLAH itu.

Saya: Ooooo...begitu pak. Baru saya faham maknanya..

Kiyai: Syakirin..wajib ke atas kita sebagai hambaNya mengenali sifatNya. Bila kita mengenal Allah, maka jalan iradhat kita enggak bisa rosak. Kerna itu bisa kita lihat mereka yang sesat. Kesesatan itu lahirnya dari dasar hati yang tidak mengenal Allah. Maka kerna itulah ada antara mereka yang bilang bisa bertemu Allah. Maka ada lahir antara mereka yang mengaku Nabi selepas Muhammad. Maka ada antara mereka membayang Allah pada bentuk jasad. Ini semua kerana jahilnya mereka dalam mengenal Allah....

Saya: Saya baru faham Pak. Dalam sungguh perkara ni ya Pak?

Kiyai: Ini baru mulanya Syakirin. Belajarlah..Masih jauh belum kamu temui..

Penerangan kami berakhir setelah senja.

Mengalir air mata bila terkenangkan arwah. Saya bukan mengenangkan jasadnya. Tapi saya mengenangkan ilmunya. Pada ketika saya mendapat khabar kematian beliau pada Januari 2009 dari seorang pekerja ladang indonesia, saya baru bercadang untuk menziarahinya pada bulan Mac berikutnya.

Sayang, hajat saya tidak kesampaian....

Al-Fatihah...saya hadiahkan pada beliau. Semoga beliau ditempatkan di kalangan hamba yang soleh...Amin

Soal & Jawapan yang biasa pada RIDAM

Assalamualaikum..

Atas dasar keinsafan dan nasihat rakan-rakan, PIHAK RIDAM menyediakan ruang 'Soal & Jawapan yang biasa pada RIDAM' bagi rujukan dan pemahaman ilmiah.

Untuk itu, diharap, isu artikal 'Sound Tak Habis2' beralih kepada isu ini kerana niat saya hanyalah untuk menyampai, berbincang dan berkongsi ilmu.

Kepada pihak yang berkecil hati, SAYA MEMOHON MAAF secara terbuka jika anda terasa.

Perkara yang lepas juga bila difikirkan, juga sebenarnya adalah kesalahan saya kerana tidak menyemak status pemanggil dan tidak menapis dengan berhati-hati sebelum artikal dipaparkan.

Untuk itu, mari kita perhatikan Soalan dan Jawapan yang telah dan biasa diterima RIDAM sepanjang menceburi bidang rawatan Islam ni.

SOALAN PERTAMA

Pen-Soal: Pertama, apa related kaedah 'mata batin' dengan perubatan terutama kesan barang sihir?

Saya: Baiklah...kaedah yg saya gunakan pertamanya harus iktikad pada Allah dan yakin akan keEsaanNya. Kedua, anergy / tenaga dalaman yang kita guna dalam membaca ayat rukyah yang akhirnya menghasilkan gelombang/frequensi perubatan ditujukan pada penyakit atau jin yang mengganggu. ketiganya, kaedah perjalanan minda/rohani.Tiga elemen ini diguna untuk mendiagnos penyakit yang ada pada pesakit termasuk barang sihir dan puncanya.Bab ni kena belajar dan perlu ada latihan khas.

Pen-Soal: Dah tu, ustaz kesan barang sihir macam mana?

Saya: Beginilah, kalau soalan tu yang awak tanya, awk pula kesan macam mana?

Pen-Soal: Saya tak pernah kesan pun. Saya perhatikan tanda saja.

Saya: Baiklah...jawapan saya mudah.Barang sihir yang dijumpai adalah dengan keizinan Allah memberi ilham atau gambaran nurani kepada saya.Visual ini datangnya terus ke mata hati.Itu pun saya tidak meletakkan kepercayaan 100%. Tapi tak salah kalau kita mencarinya.Kalau ada, maka betul la.Kalau tak ada, kesembuhan penyakit itu kita terus panjatkan doa pada Allah..salah ker?

Pen-Soal: Apa beza dengan tilik?

Saya: Tilik memerlukan benda atau pihak ketiga dalam menilik sesuatu. Amalan yang saya guna tidak melibatkan sesuatu.Saya hanya memohon terus pada Allah dengan membaca ayat-ayat rukyah yang ada dalam Al-Quran dan hadis.Itu sahaja..

Pen-Soal: Macam mana ustaz boleh tahu itu dari Allah? Saya rasa itu mainan jin..

Saya: Awak ada baca buku A**** W**** S**** B***.Awak dah habis baca bukunya?

Pen-Soal: Dah...satu isinya saya ingat.Kenapa?

Saya: Awk yakin kebenarannya?

Pen-Soal: Ya...saya yakin..

Saya: Kalau begitu, dalam buku tersebut ada dinyatakan 'anda mesti bertanya di mana letak sihir tersebut.....' Sentence ni pulak apa komen saudara? Adakah kamu akan percaya pada jin yang kamu tanyakan tu?

*Maka saya menyambung lagi

Saya: Begitu juga dengan saya. Apa yang dilihat atau ditanya terus pada jin tidak saya letakkan kepercayaan 100%. Kalau jin tu kata ada barang sihir disesuatu tempat, tak salah kalau kita cari dengan niat membuangnya.Kalau tak jumpa, jin tu jenis menipu la tu..dah memang jin tu penipu.

Pen-Soal: Baik, saya check semula buku tu..

Saya: Saudara nak check? Ni hah.. (lantas saya berikan judul buku beserta muka suratnya sekali)..

Pen-Soal: Baiklah...saya mengaku saya belum cukup ilmu lagi.Kita beralih kepada soalan kedua. Boleh?

SOALAN KEDUA

Saya: Okey la..Apa soalannya?

Pen-Soal: Saya baca dalam blog Ustaz mengatakan ustaz ada melakukan rawatan dengan kaedah sembelih jin, bom, pancar api dan sebagainya sebagaimana teknik yang turut diamal oleh AKRINE dan perawat lain..Setahu saya, jin mana boleh dibuat macam tu.Itu semua mainan jin.

Saya: Saudara..pernahkah saudara fikir dengan kaedah membaca rukyah, apa yang menyebab jin tersebut sakit?

Pen-Soal: Pernah..Hanya Allah yang menyembuh.

Saya: Saya tahulah Allah yang menyembuh.Itukan sifat wajib Allah pada ciptaanNya.Contoh lain, bila kamu kenyang, apa yang mengenyangkan kamu?

Pen-Soal: Mestilah makanan.

Saya: Dah tu, kenapa kamu tak kata Allah yang mengenyangkan kamu?

Pen-Soal: Itu saya tau la.. (dia kemudian terdiam..)

Saya: Tengok, jawapan kamu dah macam jawapan saya tadikan?

Saya: Setiap bacaan yang kita baca akan menghasilkan haba. Haba itu adalah tenaga. Tenaga haba punyai zarah-zarah dan atom yang hidup. Saya suka jelaskan secara sains agar awak mudah sikit paham. Atom-atom yang hidup itu akan merakam bacaan yang kita baca dan yakinlah bahawa bacaan alunan Al-quran, doa dan zikir itu punyai mukjizat dah khasiat yang amat besar dengan izin Allah. Dengan keizinan Allah, tenaga haba yang merakam alunan al-Quran akan menyakitkan jin yang mengganggu atau penyembuh penyakit yang ada pada pesakit.

Teknik yang awak tanyakan tadi boleh dilakukan apabila seseorang itu mampu mengawal tenaga haba pada dirinya dan mengolah pada tenaga minda.Kemudian, melalui tenaga minda ini, kita boleh minta pada Allah agar menjuruskan bentuk haba tersebut samada dalam bentuk kilat, api, senjata sembelihan, bom atau sebagainya. jadi, kalau saudara tak belajar lagi bab ni, saya alukan saya awak cari guru yang mahir. Saya mengaku bahawa saya ni masih jahil dan cetek ilmunya....

Pen-Soal: Erm...boleh terima jawapan tu..Ada lagi soalan ni..Boleh ker Ustaz?

Saya: 10 soalan pun boleh..Bagus jugak awak telefon..

SOALAN KETIGA

Pen-Soal: Soalan Ketiga..Boleh jelaskan tentang teknik tangkap jin dalam botol.Saya kurang percaya la..

Saya: Saudara, soal percaya atau tak, itu terserah pada kamu.Tapi, kamu pernah buat pagar rumah kan?

Pen-Soal: Ada..saya baca pada garam dan bahan lain kemudian saya pagar la..

Saya: Baiklah, ada 2 elemen yang kamu kena lihat di sini. Pertamanya adalah garam. Kenapa kena guna Garam? Tak guna gula-gula ker, nasi ker, buah guli ker.?

Pen-Soal: Apa yang saya belajar, garam tu boleh sakitkan jin.Dah memang Allah bagi kelebihan begitu..

Saya: Dah tu, kenapa awak pakai juga teknik rukyah masa merawat? Kenapa tak bagi terus garam atau tabur terus pada pesakit kalau itu kepercayaan kamu..?

* Saya menyambung lagi

Saya: Sudah saya nyatakan berkali-kali..jgn terus nak buat kesimpulan..Garam itu adalah elemen/unsur sahaja dan kita pasti bahawa dalam Garam itu adalah lagi makhluk Allah yang lebih kompleks iaitu zarah atau atom. Makhluk inilah yang akan merakam bacaan dan kemudiannya dijadikan zikir terus menerus. Kita harus paham bahawa syaitan tidak mampu mendekati makhlukNya yang sentiasa berzikir pada Allah..Tapi betul pun teknik saudara tu, cuma penerangan saja yang susah sikit nak diterangkan..Kena belajar pulak cara nak terang...Tapi mungkin saudara dah tahu kot, selain garam, apa jua benda yang bersifat asid lemah boleh diguna seperti lada hitam, cuka, buah kelor dan sebagainya..

Saya: Harap saudara paham.Paham ker?

Pen-Soal: erm...tapi mana jawapan pasal botol tu?

Saya: Sabar..alang-alang nak kasi paham, biar saya kasi paham semua. Kan?

Pen-Soal: Baiklah..

Saya: Elemen kedua ialah rumah yang hendak dipagar. Ada tak rumah yang tidak punyai satu lubang udara pun padanya?

Pen-Soal: Mana ada...paling kurang pun ada lubang tingkap, lubang atas loteng dan lubang bawah pintu..

Saya: Kalau macam tu, apa jaminan kamu yang membolehkan jin tidak dapat masuk rumah lepas di 'pagar'.

Pen-Soal: Itu semua kuasa Allah,hanya ikhtiar..

Saya: Jawapan ni lagi..Mcm ni, rumah itu adalah elemen. Dengan yakin pada Allah sebagaimana yang saudara beritahu tadi, kita 'pagar' dengan ayatul Quran ataupun doa atau bahan yang dibaca dengan ayat Quran.Maka kita iktikadkan bahawa dengan izin Allah, rumah tersebut tidak dapat dimasuki jin. Betul?

Pen-Soal: Betul..

Saya: Kalau macam tu, samalah juga dengan memasukkan jin dalam botol. Kita bacakan doa yang bersesuaian pada botol dengan iktikad seperti penjara. Maka dengan izin Allah, kita tarik jin itu keluar dan masukkan dalammnya. Tak boleh keluar jugak jin tu kan? Samakan?

Pen-Soal: Erm...sama..tak sedar pulak saya hal ni.Memang samalah..

Pen-Soal: Maafkan saya ustaz..Bukan niat saya nak buat ustaz sakit hati..

*Dia menyambung lagi

Pen-Soal: Tapi guru saya tu lulusan agama.Tak sangka pulak dia tak sedar perkara ni..

Saya: Lulusan mana, itu bukan persoalannya. Ada ke pusat pengajian buat pengajian khas dalam Degree / Diploma Rawatan Islam? Setahu saya tak ada kan? Kebanyakkannya belajar secara persendirian. Betul kan?

Pen-Soal: Betul..

Saya: Jangan lihat semua lulusan agama, lurus jalannya. Ada diantaranya menjadi pengasas ajaran sesat di Malaysia. Semua itu ikut pada personaliti dan syariatnya.

Pen-Soal: Saya paham ustaz.

Saya: Saya juga bukanlah Ustaz dari lulusan pengajian Islam. Saya lulusan Elektrikal dan bekas Engineer.Tapi tak salah kalau kita involve bidang Rawatan Islam kan?

Pen-Soal: Ya..saya setuju ustaz. Saya pun bukan lulusan agama gak.Saya kerja pun sektor swasta.

Saya: Baiklah kalau kamu dah paham.Saya harapkan perbincangan kita ini dapat disampaikan pada mereka yang belum paham.Boleh?

Pen-Soal: Boleh Ustaz.Tapi, saya bertanya ni kerana amalan ustaz ni tak pernah di ajar oleh Rasulullah. Sebab tu saya tanya.

Saya: Saya akui, memang tak ada dalam Al-Quran pun. Tapi kita kena paham cara dan kaedah rawatan.Kepada siapa kita iktikadkan? Adakah kita menggunakan pujaan? Adakah kita menipu? Adakah kita beriktikad selain Allah? Kalau kita faham hala taqarrub kita pada Allah, kenapa ia dikatakan salah?

Pen-Soal: Tapi,sya tidak menggunakan teknik sebegitu. Saya yakin pada Quran sebagai syifa'.

Saya: Yer ker? Kalau begitu, dengan jujur saya ingin bertanya. Adakah antara ilmu yang kamu tuntut menggunakan teknik kencing di atas batu panas sebagai kaedah merawat sihir?

Pen-Soal: Ada

Saya: Adakah kamu pernah belajar kaedah menanam baju pesakit di tanah perkuburan?

Pen-Soal: Ada.Tapi mana ustaz tau?

Saya: Yang tu tak perlu kamu tahu.Tapi sila beritahu saya, dari ayat mana dalam Quran atau dari hadis mana amalan ini diambil. Boleh?

Pen-Soal: Yang tu tak ada la ustaz. Tapi confirm dari mereka yang alim la.

Saya: Kalau begitu, tak perlulah kamu bangga dengan statement kamu tadi. Kamu pun ada mengamalkan amalan selain dari yg terkandung dalam Al-Quran dan hadis, tapi kamu yakin tidak menyelewang kerana kamu tahu iktikad kamu pada siapa kan?

Pen-Soal: Baiklah ustaz.Saya dah paham sekarang. Saya minta maaf banyak-banyak.

Saya: Yang penting kamu faham. Boleh sampaikan pada mereka yang lain. Boleh?

Pen-Soal: Boleh ustaz.Saya akan sampaikan...setakat ni sahaja Ustaz.Kita bincang lain kali boleh?

Saya: erm...baiklah..Nanti bila saya balik KL, kita jumpa. Assalamualaikum...

Pen-Soal: Waalaikumsalam..

Macam mana....Ada paham?

Ustaz Malikul Maut...

Sejenak saya melihat kembali diari rawatan yang saya catit sepanjang saya terlibat dengan Rawatan Islam ni, ada satu catatan yang saya tersenyum sendirian bila membacanya.Catitan tu mengimbas kembali kenangan merawat sekitar bulan Desember 2008.Ceritanya begini...

Saya didatangi seorang pakcik yang berumur sekitar 50an ke RIDAM.

Pakcik: Assalamualaikum..

Saya: Waalaikumsalam. Cari siapa?

Pakcik: Cuma nak tanya jer. Pusat Rawatan ni rumahnya Ustaz Malikul Maut ker?

*Terkejut gak dengar nama tu..
Saya: Ustaz Malikul Maut? Pakcik dengar kat mana nama tu? Pelik jer bunyi...

Pakcik: Tu bukan nama betul dia.Nama dia kalau tak silap, Ustaz Syakirin.

* (Dalam hati) Aik...tu nama saya tu.Apa kena mengena lak ngan Malikul Maut ni?
Saya: Erm...tapi kenapa pakcik panggil dia Ustaz Malikul Maut? Macam malaikat la pulak..Nak tau gak..

Pakcik: Ooo...Kawan-kawan saya yang bagi gelaran tu sebab dia pernah tolong ubatkan mak kawan saya kat Kuantan dulu..

Saya: Dah tu, apa kena ustaz tu dengan Malikul Maut tu?
*saya gelak kecil sebab dia tak tau lagi yang dia sedang bercakap dengan orang yang dia cari. .

Pakcik: Dengar ceritanya, mak dia tu ada SAKA...dah macam-macam pusat rawatan dia pergi.Tapi mak dia tu dok lagu tu jugak.Mata bukak dan tak leh bercakap.Tapi kalau bab makan, penuh seperiuk pun habis.Bau dah busuk.Kalau kita sampai kat depan umah dia pun boleh bau...

Saya: Dah tu, ustaz tu buat apa?

Pakcik: Pakcik dengar, dia 'tarik' guna botol.Tak silap dalam 5 botol gak la dia guna.Lepas tu, mak dia terus arwah.Kesian, tak sempat mengucap.

Saya: Innalillahiwainnailaihiroji'un..Kot kebetulan kot..Ambik nyawa kan kejer malaikat.Kebetulan ustaz tu 'tarik',Allah dah tetapkan habis umurnya.Kebetulan je tu..

Pakcik: Nak kata kebetulan pun susah jugak.Bukan mak kawan saya jer ustaz tu pernah berubat,ayah kawan saya kat Kerteh pun dia pernah.Yang tu Ustaz tu 'tarik' lepas Asar, lepas maghrib meninggal.Yang tu sempat mengucap..

*Lepas tu, pakcik tu macam dok fikir sesuatu..

Pakcik: Maaflah nak tanya anak oii..Anak ni siapa?

Saya: La...yang dok cerita lama-lama tu, sayalah Syakirin..
*Kata saya sambil tersenyum

Saya: Saya bukan Malikul Maut la pakcik.Hanya kebetulan je tu. Setakat ni baru 9 orang pesakit saya meninggal sebaik saja berubat dengan saya.Ada yang tak mati pun.Mati kan kuasa Allah..Bukan kuasa manusia..

Pakcik: Yelah Ustaz..Saya paham tu,tapi...

*Saya terus potong cakapnya..
Saya: Dah la tu pakcik. Erm...ada apa-apa yang saya boleh bantu?

Pakcik: Sebenarnya, saya datang ni pun sebab nak mintak tolong Ustaz buang SAKA mak saya gak ni...
*Pakcik tu pun ceritalah panjang lebar pasal mak dia..

Adus...makin lama lah gelaran Malikul Maut yang akan saya terima......

Tapi alhamdulillah, mak dia tak pulak mati lepas sakanya dibuang.Kalau tak, mau lekat lagi nama Malikul Maut tu...syukur..syukur..

Saya hanya berikhtiar.Mati atau tidak bukan kuasa saya.Itu semua kuasa Allah Robbul 'Alamin.Saya cuma doakan agar pesakit yang dirawat sembuh dengan izin Allah.

Pengalaman...pengalaman..

18SX story - Aduhai Pak Cik

Teringat pada kisah seorang pesakit yang meminta khidmat saya untuk memanjangkan 'turpedo' beliau tempoh hari.

Umur pakcik tu dah 60an. Katanya nak kahwin dengan anak dara umur 30an lepas raya ni. Bertuahbetul pak cik ni...Umur lanjut pun masih laku lagi.

Saya menyuruh beliau baring di atas katil rawatan..Tanpa berlengah, pak cik tu buang semua baju dan seluarnya dan berbogel atas katil..

Terjadilah dialog antara kami-

RIDAM: Masyaallah....pak cik buat apa tu? Kenapa dibuka sampai habis?

Pak Cik: La..kan kata nak urut 'turpedo'? Bukak semua pun takper kan..

RIDAM: Memang la nak urut 'terpedo', tapi itu yang last. Mula-mula kena urut seluruh badan dulu. Kena check kot-kot ada urat yang rosak atau bersimpul.Pastu baru urut kawasan 'tu'.

Pak Cik: Alah...malu apanya..kan kita sama laki.Bukan leh buat apa pun.

RIDAM: Memang lah...tapi kan jadi fitnah kalau lama sgt dok macam tu. 'Area' tu hanya ditengok bila perlu shj.Itu pun tak lama.

Saya berkeras menyuruh pakcik memakai kain alas. Kalau degil jugak, saya nak tamatkan rawatan..

Nak tak nak, pak cik tu akur juga..

Bukan apa, saya pernah kena pengalaman ni masa buat rawatan pada seorang Gay tahun lepas..Naik seram sejuk dibuatnya bila Gay tu cakap bukan-bukan pasal sek songsang ni..

Ni pengalaman kedua..Nasib baik pak cik tu bukan Gay..
Pak Cik...Pak Cik...

Bulan Poser pun ada jin ker Ustaz?

Saya dikejutkan oleh sahabat karib ke RIDAM bersama isterinya.Saya mempelawa mereka masuk ke rumah.Dikala itu, si isteri berkeadaan menggeletar dan kesejukkan.

Dari tanda fizikal yang boleh dilihat, mata si isteri berkelip dengan laju dan kerap menelan air liur.Dalam hati saya sudah mengesahkan wujudnya tanda-tanda gangguan pada si mangsa.

Saya menyuruh isterinya duduk. Oleh kerana isterinya 'uzur' maka saya berikan dia air rukyah sebagai internal healing sebelum proses rawatan seterusnya.

Saya memulakan proses rawatan dengan bacaan rukyah. Mangsa kerasukan apabila dibacakan ayat 7 dari surah As-saffaat.Saya ulangi bacaan tersebut hingga mangsa mula terasa kesejukkan yang amat sangat dan menendang kakinya.

Ni tak boleh jadi...
Lantas, saya ambilkan kain yang disediakan untuk mengikat dan mengikat 4 anggota utama mangsa.

Saya beri amaran pada jin yang berada dalam badan agar keluar dari mangsa.Makin di beri amaran, makin keras 'dia' meronta. Melihat kepada waktu yang hampir untuk berbuka, maka saya cepatkan rawatan.

Jin tersebut saya pasung pada botol dan hantarkan pada tempat yang biasa saya lakukan pada proses rawatan sebelum ini.

Alhamdulillah, mungkin keberkatan Ramadhan, proses rawatan selesai kurang dari 30 minit dan mangsa tersedar.Di akhir rawatan, sahabat saya bertanya.
Mungkin dah lama benar dok pikir dalam kepala kot.

Soalannya:
Ada jin ker bulan puasa ni? Kan semua dah diikat?

Jawapan:
Ada jawapan ker pembaca? Hehehehehe
 
Blogger Templates