Ads 468x60px

Ayya...itu apa bunyi oooo...?

Sudah lama saya tidak berjumpa Rasyid. Rasanya sudah 4 tahun.. Tapi alhamdulillah, kami bertemu di awal ramadhan tahun ini semasa saya asyik membeli juadah berbuka puasa di pasar ramadhan..

Rasyid ni asalnya Cina Budha dan memeluk Islam sudah 5 tahun. Saya jumpa dia pun secara tak sengaja iaitu semasa solat Jumaat di masjid negeri, Kuantan..

Bila lama dah tak jumpa, banyak gak la yang dibualkan..

Rasyid: Lu Syakirin, sekarang ini buat apa?

Saya: Oooo..Saya dah dekat 4 tahun buka pusat Rawatan Islam...

Rasyid: Oooo..banyak bagus itu kawan.. Lu kila itu ubat sama sihir, santau, saka itu macam ka?

Saya: Lebih kurang macam tu la..Tapi ikhtiar jer... Tak pandai pun.. Wah..! banyak juga Lu tau sekarang Rasyid...

Rasyid: Ayya..itu story, banyak ada dalam TV oooo... Tapi macam-maca itu teknik ada maa...Lu pakai cara apa bila mahu ubat olang...?

Saya: Saya baca Ayat Quran jelah... sembuh ke tidak, itu urusan Allah..

Rasyid: Erm.. baca bagus tak apa. Ini ada satu therapist, baca macam budak tadika...

Saya: Ish... jangan komen macam tu.. May be lidah dia dah macam tu kot.. Niat dia baik nak tolong orang tu..

Rasyid: Yelah...tapi janganlah show dalam Youtube.. ayya...itu apa bunyi oooo...?

Berkali-kali saya katakan jangan sesekali komen orang padanya.. Kang tak pasal-pasal kena offer saman... Saya katakan padanya, berubat secara Al-Quran itu hukumnya harus.. Bilamana membacanya, kadang-kadang loghat bunyi yang kita dengar tak sama..

Contohnya bila kita dengar orang Melayu, Orang Yaman, Orang Afrika atau Orang Mekah baca, lain sikit la.. Tapi dah sebutan macam tu, kadang-kadang jadi terikut... Biarlah...


----------------------------------------------------------------------

Walaubagaimana pun, elok kiranya kita baca Al-Quran dengan sebutan yang baik dan jelas bunyinya. Pada yang baca macam budak sekolah tadika, baik kita baca secara perlahan. Apatah lagi nak menunjuk dalam youtube.. Bukan apa, dari menjadi fitnah, masyarakat bukan Islam pun dok tengok.. Buek Malu jo.....


-------------------------------------------------------------------------

Saya juga mendapat maklum balas dari beberapa pelajar RIDAM dan peminat Rawatan Islam. Ada yang telefon, ada yang SMS dan ada yang E-mail... Datang cara ghaib tak ada lagi..:D

Rata-rata bertanyakan teknik-teknik rawatan dan ada yang menyebut beberapa nama penceramah yang kononnya 'MEMBASUH' teknik rawatan orang lain..

Setiap kali saya mendengar atau membaca topik ini, saya akan tersenyum kerana saya tahu, TOPIK INI TIDAK AKAN HABIS DIBINCANGKAN. Malahan mungkin ianya akan berakhir dengan pelbagaian andaian, fitnah dan mungkin adanya pergaduhan serta saman-menyamankan....:D

Daripada kesimpulan yang boleh saya nyatakan hasil maklum-balas pihak yang bertanya ialah:

1. Ilmu Allah itu luas.
Jangan sesekali kita menidakkan ilmu orang lain dan berasa yakin dengan pegangan diri. Kalau rasa diri kita tu betul, maka kita jumpa orang yang berkenaan dan kita dakwah padanya. Jangan pulak kita nak tunggu orang yang kita kata, datang jumpa kita. Bukankah pendakwah yang mencari si Jahil? Tapi kalau orang yang kita kata tu datang, jangan pulak kita heboh pada kengkawan dia datang nak serang kita pulak..... :D

2. Perawat Islam itu contoh peribadi mukmin
Ada beberapa perawat yang lantang percakapannya. Kadang-kala laser mulut dok mengata orang. Tapi tak sedar diri sendiri pun kurang keperibadiannya. Ramai juga perawat yang belajar ilmu Hakikat dan Tarekat. Tapi jarang yang menguasai ilmu Makrifat. Sedangkan kita sendiri tahu, hakikat pengajian ilmu sebegini adalah untuk mensucikan hati dan diri agar bebas dari segala sifat kotor serta sebagai panduan untuk mendekatkan diri pada yang Khaliq.. Kalau mulut dok asyik mengata orang, rasanya tak payah dok pamer status pengajian yang ada. Yang rosak pengamalnya, tapi ilmu pengajian yang dapat nama...

3. Sombong tak bertempat
Hal ini sudah sedia maklum bila perawat tu rasa ilmunya hebat. Tiada yang lebih hebat kecuali ilmu Allah.. Ilmu manusia yang paling hebat atas dunia ni pun ibarat titisan air di jari kalau nak dibandingkan dengan air selautan.


------------------------------------------------------------------

Hal berubat dengan Al-Quran

Saya pasti dan yakin bahawa berubat dengan Al-Quran adalah HARUS. Tapi kita kena pastikan bahawa bukan ayat Al-Quran yang menyembuh.. Yang menyembuh adalah tertakluk di bawah kuasa Allah. Ayat tidak ada power....!

Memang kalau di lihat, betapa hebatnya Al-Quran (dengan izin Allah) boleh digunakan dalam merawat penyakit. Boleh dikatakan hampir setiap ayat dan surah boleh digunakan dalam merawat penyakit dengan izin Allah.

Tapi tidakkah kita sedar, bagaimanakah timbulnya kepelbagaian kegunaan Al-Quran ini?
Siapa yang Allah beri petunjuk atau ilham dalam kepelbagaian kegunaannya?

Dalam Al-Quran sendiri ada mengatakan bahawa:-

' maka bertanyalah kepada orang yang berpengetahuan jika kamu tidak mengetahui'
(sebahagian ayat An-Nahl:43)

Untuk itu, jika kita melihat dengan lebih telus, Al-Quran boleh diaplikasi dengan pelbagai cara bila hendak digunakan dalam rawatan penyakit. Ada yang perlu hanya baca, ada yang baca kemudian tiup, ada yang menulis kemudian dilebur dengan air, ada yang diqasadkan dengan minda pada penyakit agar penyakit itu sembuh dan pelbagai kegunaan aplikasi Al-Quran selagi ianya dengan cara halal, bersih dan tidak syirik.

Tapi ada pihak yang dirasakan hebat cukup hanya mendakwah mengatakan AL-QURAN HANYA PERLU DIBACA jika nak merawat. BACA MESTILAH LANTANG katanya lagi. Tapi yang lawaknya, bila merawat 5 orang pesakit okay lah baca lantang... Masuk pesakit ke 6, bacaan pun makin hilang bunyi.. dan MAKIN LAJU... Masa tu pikir nak habis bacaan jer... Kadang-kadang tak sedar bacaan dan hilang seni bacaannya...

Kenapa?

Sebab suara dah serak...tekak dah pedih... mulalah mencari air... heheheeheh :D

Bayangkan kesan pada pesakit seterusnya... Adakah perlu alasan sakit tekak tak boleh merawat dengan Al-Quran? Masa tu baru lah dihalalkan cara baca perlahan pulak.. Suara pun tak lantang dah.. Buat pula alasan badan penat..... perawat - perawat...ish..ish..ish...cubaan..

Jin dalam badan pesakit bila dok tengok perawat pun baca macam kereta nak habis minyak, sengih jelah.. Sebab dah tahu dalaman pun macam tu gak...

Berbanding dengan mereka yang mengaplikasi Al-Quran dalam pelbagai cara. Kadang-kala mereka hanya merenung pesakit bila merawat. Dalamannya membaca dan di qasadkan Al-Quran sebagai ikhtiar penyembuh penyakit. Macam mana nak buat macam ni...? Hal ini dikatakan tenaga dalam...

Tenaga dalam adalah tenaga rohani... Banyak agama yang guna tenaga dalam.. Semua agama ada.. Pasal agama lain, toksah dok pikir la.. Yang kita perlu pikir adalah ISLAM..

Kita aplikasikan 'tenaga dalam' secara Islamik... Bagaimana?

Caranya mudah... Setiap niat, sebutan dan aplikasi perbuatan tenaga dalam dilakukan dalam kebenaran syariat iaitu:

1. Niat kerana Allah
2. Sebutan yang baik (doa,zikir,ayat al-quran) dan tidak ada sebutan yang kotor (memuja,menghina, syirik).
3.Aplikasi perbuatan yang dibolehkan seperti senaman nafas, meditasi Islam, khatam zikir dan sebagainya selagi tidak ke arah perbuatan penyembahan dan syirik pada Allah.

Soalan:Dah tu.. nak tahu perkara macam ni macam mana pulak?
Jawapan:Kena belajar la.....

Soalan:Mana nak belajar?
Jawapan:Cari lah...

Soalan:Mana nak cari?
Jawapan:Buku dan Orang yang berpengalaman...

Bila diperhatikan, kebanyakkan yang komen pasal teknik selain Rukyah ini HANYA BELAJAR DARI SATU GURU... Guru pun manusia... Kan dan beritahu di awal tadi, ilmu pada manusia hanyalah titisan di jari daripada selautan air. Bukannya lengkap hidup kalau belajar bertuankan seorang guru (atau beberapa guru dari aliran sama). Imam Syafie pun banyak berguru daripada beberapa kefahaman..

Contoh dah ada..tapi dok gak situ dengan ego diri.


--------------------------------------------------------

Saya rasa, artikal ini sudah lebih dari sekali saya nyatakan di bawah topik yang sama. Saya berharap artikal ini dijadikan panduan kepada mereka yang sempit pemikirannya..

Sila baca komen dan soalan yang diajukan pada RIDAM dibawah ini...boleh tolong jawab sekali.


Isi Kandungan email

Assalamualaikum W.B.T

Ustaz
Baru-baru ini saya telah menghadiri satu kursus rawatan Islam. Saya memang kagum dengan kaedah dan tunjuk ajar yang diberi. Tapi, bila bab demo, seorang peserta yang kerasukan tak dapat disembuhkan dengan bacaan pengajar.

Saya rasa, ini kifarah bila dia asyik kutuk teknik rawatan orang lain. Memanglah tak sebut nama, tapi cerita teknik tu kan ada dalam blog. Siapa pun boleh teka teknik sembelih, teknik mata batin dan nama teknik lain.

Memang malu la tengok bila yang diajar tak dapat diaplikasi dengan baik. Saya pun tergugat sama bila tengok bacaan perawat macam anak saya sekolah rendah. Dan yang buat saya terkejut bila salah seorang pe-rukyah beri alasan badan penat dan sakit tekak bila merawat.

Soalan saya:
1. Kenapa terjadi macam tu? Itu baru beberapa orang, kalau di pusat rawatan tak tahulah apa jadi nanti.
2. Berubat ni hanya dengan rukyah saja ke?

Sekian, wassalam..

 
Blogger Templates