Ads 468x60px

I Can't fly young man....!

Teringat kepada kisah lama rawatan sewaktu saya belajar di Malaysia France Institute (MFI)dulu. Pada waktu itu, saya juga belajar secara sambilan di pusat rawatan refleksologi dengan Master Chin di Briekfield, Kuala Lumpur. Kalau nak belajar, manalah saya mampu nak bayar kosnya.. Jadi, saya mintak kerja. Walaupun dibayar hanya RM5 satu kepala, ilmu saya dapat. Kalau sehari dapat 10 pelanggan, dapatlah RM50. Cukuplah masa tu kehidupan sebagai pelajar..

Saya juga buat part-time membaiki komputer. Harga servisnya saya kasi separuh dari harga kedai. Maklumlah, duit kedai dah tak perlu sebab saya repair di bilik asrama kolej jer... :D

Bab merawat juga saya tak terkecuali. Boleh dikatakan hampir setiap minggu pesakit ambik saya ke rumah untuk berubat. Nak berubat di kolej memanglah tak boleh...

Banyak-banyak kes yang paling seronok ialah ketika saya dijemput ke Penang bagi mengubati seorang Dato' yang dirasuk jin dari Perancis...Biarlah saya gelarkan namanya Dato' N saja.

Dato' N ni baru seminggu balik dari Perancis atas urusan perniagaan. Balik jer dari Perancis, dia tak dapat cakap Melayu. Bahasa yang dok selalu guna ialah bahasa Perancis dan Inggeris (slang Perancis jugak). Naik hairan anak bini bila tengok Dato' ni. Nak kata dia pandai cakap Perancis, tak tahu bila pulak dia belajar.

Kalau dilihat dari keadaannya, tiada apa yang pelik pun tentang Dato' ni... Nampak normal jer...Makan, minum, tidur, semuanya macam biasa..Normal!

Mendengar kepada cerita isterinya melalui telefon, saya bersiap sedia ketika di awal perjalanan lagi. Dari stesyen bas pudu hinggalah saya sampai di Penang, hati saya tidak henti-henti membaca Doa NabI Yunus sebagai 'bekal' jika berlakunya serangan yang tidak diingini...


Saya diambil driver Dato' dan terus ke tempat yang dituju. Sewaktu sampai di muka pintu rumah Dato' tu, saya mendengar jeritan dari dalam rumah...

Dato': "What the hell you come here...!". "None of your business...&%*$#@$%^!"

Saya tahu, suara dalam rumah tu ditujukan pada saya. Tapi saya dengan selamba beri salam penuh. Masuk ke rumah Dato' tu, saya lihat dia dipegang anak-anak dan beberapa saudaranya... Matanya tajam merenung saya....

Saya: "Assalamualaikum.... who are you..? I not want to disturb you. But why you enter this body?"

Dato': "Hey...hang tok sah cakap English..aku paham la apa kau cakap..."

Isteri Dato': "Hey..! hari tu aku tanya hang ngeleng kepala.. Kata tak reti cakap Melayu..Aku dah panggil bomoh muda ni. Biaq sat gi bomoh ni ajaq hang.. "

Saya menunjukkan isyarat JANGAN pada isteri Dato'. Dalam pemerhatian saya, jin jenis ni boleh dibawa berbincang..

Saya: "Wahai hamba Allah. Sudi tak kalau saya suruh orang yang pegang tubuh ni lepaskan tangan diorang?"

Melalui badan Dato' tu, jin mengangguk.

Saya: "Tapi ada syaratnya.. Kalau nak dilepaskan dan tak nak sakit, kau kena kerjasama la. Bila tanya kau jawab. Kau juga tak boleh mengamuk. Boleh..?"

Sekali lagi jin tu mengangguk. Sebelum dilepaskan, saya buat isyarat pagar bulatan di sekitar tempat duduknya. Manalah tahu takut-takut jin tu berubah fikiran nak mengamuk pulak nanti.. 'Prevention is better than cure'.

Maka, badan Dato' dilepaskan..

Saya: "Saya hanya nak kau jawab dengan jujur. Ringkas saja soalannya. Siapa nama kamu? Asal kamu? Agama kamu dan kenapa ganggu Dato' ni?

Jin: "Nama saya Alice. Saya dari France. Saya beragama Kristian. Saya Protestan.."

Saya: "Ooooo..tapi kamu tak jawab lagi.. Kenapa kamu kacau Dato'..?

Jin: "Saya suka dia Ustaz.. He's very clean..."

Saya: "Clean..?"

Jin: "Ya...Ramai orang tak suka basuh kencing... tapi Dato' ni basuh.. Saya pun suka bau minyak wangi dia.."

Saya: "Mana kamu tahu dia basuh? kamu intai ya..."

Jin: " ya lah...saya sendiri yang tengok" . Dia kemudian tersenyum malu...

Saya: "Kamu ni ada-ada sajalah.. Beginilah, saya tak suka bunuh kaum kamu sebab kamu pun makhluk. Saya bagi kamu pilihan. Jika kamu sudi keluar dari tubuh Dato' ni, maka insyaallah, kamu akan selamat. Tapi jika tiada pilihan, saya akan membunuh kamu..Kamu nak kena bunuh..!"

Berkali-kali dia mengeleng kepala dan nampak ketakutan..

Jin: "Saya memang nak balik, makanan kat sini pedas-pedas.. Saya tunggu Dato' ni balik France, nanti saya keluarlah..."

Saya: "Kenapa kau tak keluar jer...Masuk boleh...datang boleh...pergi pun boleh la.."

Jin: "I can't fly young man...!"

Ketika itu saya teringat kepada hadis Nabi berkenaan jenis-jenis jin ni. Memang ada di antara puak mereka yang tak boleh terbang..

Saya meminta izin untuk berwudhuk dan solat hajat dari isteri Dato'.. Ketika di sujud yang terakhir, alhamdulillah, saya mendapat ilham untuk mengatasi masalah tersebut..

Saya mengadap Dato' yang kerasukan tu semula..

Saya: "Kalau saya tumpangkan kamu ke France kamu nak keluar tak..?"

Jin: "Nak...tapi macam mana..?"

Saya: "Kamu masuk kot mana ari tu?"

Jin: "Saya masuk ikut kaki..kenapa?"

Saya: " Kalau macam tu, insyaallah, saya akan keluarkan kamu melalui kaki tubuh ni.."

Dia mengangguk...

Saya panggil anak Dato' yang paling tua. Padanya, saya suruh semak jadual penerbangan ke Kuala Lumpur di Airport Bayan Lepas dan Jadual penerbangan mana-mana syarikat ke Perancis di KLIA. Saya minta secara detail iaitu masa berlepas, tarikh, pintu pelepasan di airport dan jumlah kekosongan penumpang.

Setelah semuanya tersedia, saya minta disewakan teksi. Teksi ini akan datang ke rumah dan disuruh (kononnya) menunggu seseorang di Airport Bayan Lepas. Bila sampai, pintu belakang harus segera di buka kononnya orang yang perlu dijemput suka begitu..

Kalau beritahu teksi tu untuk hantar Jin, confirm dia tak mahu punya.... hehhee

Saya: "Alice...sebelum kau keluar, sudi tak kalau kau memeluk Islam..."

Dia membentak dan mengeleng kepala...

Saya: "Baiklah...Islam tidak pernah memaksa untuk memeluk agamanya.. Tapi saya doakan kamu akan masuk Islam juga nanti... Kamu dah faham apa yang perlu kamu buat bila teksi sampai nanti...? tentu kamu dah dengar perbualan saya dengan anak Dato' ni kan?"

Dia mengangguk tanda faham...

Bila teksi tu sampai, saya melakukan 'Teknik Senafas' agar jin tersebut keluar dari badan. Memang terasa seperti hembusan angin keluar melalui kaki Dato' hingga ke pintu rumah..

Tidak lama kemudian, Dato' tersedar... Rupanya, dia tak tahu pun dia dah balik Malaysia...! Terpinga-pinga melihat dia bertanya pada anak isterinya... kesian..

Tiga hari kemudian, saya bermimpi berjumpa Alice.. Dia dah sampai dan mengucapkan terima kasih kerana tidak mengasarinya tempoh hari.. Dia pun bercadang nak masuk Islam katanya sebab jumpa Jin lelaki dari Yaman di Perancis...

Semoga Allah memberikan hidayah pada Alice. Amin..
 
Blogger Templates