Saya ni Tok Bomoh Ustaz.....

Saya mendapat pesakit express yang datang ke RIDAM tanpa temujanji.. Dah orang datang, saya layan jugak lah sbb kesian dengan keadaanya..Lagipun, banyak lagi persiapan yang perlu dibuat utk raya ni..

Saya: Kenapa pakcik...? Sakit apa?

Pesakit: Tak tahulah Ustaz... banyak sakitnya saya ni... Semput sungguh ni.. Macam ada benda 'luar' pulak rasanya..

Saya: Benda 'luar'..? Mana pakcik tahu...?

Pesakit: Saya ni Tok Bomoh Ustaz... biasalah.. sikit-sikit ada gak lah kena tempias pesakit yang saya rawat..

Saya: 0oooo... kalau macam tu, pakcik blh ubat lah diri sendiri...

Pesakit: Saya dah cuba, tapi tak rasi lah..mungkin dengan Ustaz kot...

Saya: Saya tak pandai lah pakcik.. Lagi pun segan lah nak dipanggil Ustaz.. Saya ni bukannya lulusan agama pun.. Belajar pondok pun masa cuti sekolah jer dulu... Sekolah agama pun setakat tingkatan 3 jer...

Pesakit: Kalau dah macam tu biarlah... Panggilan Ustaz pun bagus jugak.. Kan cantik panggilan tu..

Saya: Biarlah pakcik..panggil saya syakirin dah cukup dah.. Ada orang, dia kata Ustaz ni hanya layak untuk orang lulusan agama jer.. Macam saya yang jahil ni, manalah layak..

Pesakit: Meh sini pakcik nak beritahu.. Anak ingat Ustaz yang balik dari mesir, syria, jordan, mekah tu sumer baik ker.. Pakcik tak kata semua la.. Tapi ada yang guna lulusan tu untuk riak dan mengada-ngada..

sambung pakcik tu lepas terbatuk semput..

Pesakit: Hari tu, ada lah pakcik gi umah anak pakcik kat Gombak.. Ada pakcik tengok budak-budak main depan taman perumahan tu.. Dah nama budak-budak, memang lah nakal.. Biasalah.. Tapi ada sorang ustaz ni, marah budak-budak tu depan orang ramai.. Kalau budak-budak umur 10 tahun tak apa lah.. Ni yang dah tingkatan 5, tingkatan 4... malu diorang..

Saya: Apa yang sampai ustaz tu marah sangat pakcik?

Pesakit: Alah..budak-budak main bola petang-petang.. Pakai lah seluar pendek.. memang la nampak kepala lutut.. Memang lah salah kalau bab aurat.. tapi Islam kan kena tegur secara berhemah.. Pakcik memang tak hormat ustaz macam tu.. Kurang ajar..

Pesakit: Anak tahu tak, bila Pakcik masuk campur, dia kata pakcik ni tegah dia buat benda baik.. Pastu dia tuduh pakcik subahat sama... Macam tu ke gaya ustaz bila bercakap dengan orang tua..?

Saya: Sabar pakcik..kan lagi semput dada pakcik tu..

Pesakit: Pakcik cuma geram jer.. Ni nak luah ni... Pakcik lempang ustaz bangang tu.. Pakcik pun tanya dia siapa..Dia kata namanya Ustaz M*** *******... Pakcik tanya dia belajar di mana? Dia kata belajar di Al-Azhar..

Saya: lepas tu pakcik.?

Pesakit: Pakcik tanya dia...kat Al-Azhar dulu tak belajar hormat orang tua ker? Terdiam jer.. Pastu pakcik tengok budak-budak tu gelakkan dia.. Last-last, dia pergi dari situ..

Saya: Oooooo...macam tu...

Pesakit: Pengajaran cerita yang pakcik nk beritahu, nak jadi Ustaz bukan semestinya kena lepasan pengajian agama..kena ada sijil...Kenapa anak nak malu orang panggil anak Ustaz... Biarlah...kan cantik panggilan tu..anak lulusan apa..?

Saya: Saya lulusan engineering..

Pesakit: bagus sangat la tu.. Ustaz Engineer kan elok. Dua benda dapat.. Dunia dapat..akhirat pun dapat..

Saya: Biarlah pakcik.. setakat tahu sikit-sikit bidang rawatan Islam tak semestinya saya dipanggil Ustaz.. banyak lagi kena belajar ni.. Pakcik tak nak ajar saya..?

Pesakit: Ikut suka anaklah... nak belajar boleh...datang umah pakcik yer...

Saya: erm..ni dah lari topik kita ni pakcik... nak berubat tak?

Pesakit: la...nak la...sebab tu pakcik datang sini...

Saya: kita ikhtiar yer pakcik.. Yang sembuh tu kuasa Allah.. bukan saya yer..

Pesakit: Pakcik tahu...

Maka saya lakukan rawatan diagnos terlebih dahulu disertakan dengan scanning gangguan kalau ada.. Hasil dari semakan tersebut, rupa-rupanya pesakit hanya mengalami masalah lelah.. dalam erti kata lain, ketidakupayaan bernafas dengan lancar...

Lalu, saya ambilkan 4 titik getah betik (setelah anaknya ambil di rumah) dan dicampur dengan 1 sudu madu.

Pada bahan tersebut, saya bacakan Al-Fatihah, ayat Lau anzalna 7 kali dan selawat.. Alhamdulillah, semput pakcik tu hilang serta-merta.. Bahan yang sama saya suruh pakcik tu minum selama 7 pagi berturut-turut...insyaallah...sembuh lah penyakit dengan izin - Nya..

Selepas pakcik tu balik, saya dan isteri menyambung semula tugas membersih rumah.. esok dah raya...

Selamat Hari Raya..Maaf Zahir dan Batin...

3 Comments:

  1. koolman said...
    salam ya Syakirin.
    boleh tak saya guna cara rawatan sakit lelah ni untuk keluarga saya?
    Darul Manzil said...
    silakan..
    Abu Uwais said...
    assalamualaikum

    mohon keizinan rawatan ni utk digunakan kpd isteri, anak2 dan sesapa yang memerlukan.

    Jazakallah khairal jazak

Post a Comment




Ssungguhnya, kesembuhan penyakit itu hanyalah dengan keizinan Allah. Kita perlu berusaha dan yakin akan ke-EsaanNya