Ads 468x60px

PROGRAM OUTDOOR RIDAM yang ke-2..


Lokasi: Lenggong, Perak (tempat akan dimaklum kemudian)
Tarikh: 6 - 7 Oktober 2012
Yuran: RM290

Ada sapa nak ikut..?
- Sila maklum secara SMS sebelum 27 September 2012.
- Sila buat pengesahan bayaran selewatnya 4 Oktober 2012

Kuata pengesahan program minima adalah 15 Orang. Jika tidak mencukupi, wang akan dikembalikan.

Sekiranya telah membuat bayaran, sila SMS Nama, No. IC dan No. Akaun bank ke 019-9891078

Bayaran termasuk Makan minum, penginapan dan sijil.

Sekian...

PENGAJIAN WATIKAH RIDAM





 PENGAJIAN WATIKAH RIDAM

Sebagaimana yang ditanya, maka dikesempatan ini RIDAM membuka peluang kepada Pengajian Bersanad Watikah RIDAM dari 19 guru. Maklumat pengajian dan bayaran adalah seperti berikut:

Tarikh: 12 Okt hingga 14 Okt 2012
Tempat: RIDAM Kemaman, Trg
Mahar: RM2500+Baju Putih (XXL)+ Kopiah Putih (22 3/4)+Kain Pelikat



Maka dengan ini, RIDAM hanya menerima penyertaan awal kerana limit untuk 1 sesi pengajian ini adalah seramai 4 orang sahaja.

Pengajian Watikah adalah pengajian talaqi yang mengandungi 12 modul kepelbagaian ilmu rawatan. Harap maklum.




Diari Modul Outdoor RIDAM - batch pertama


Assalamualaikum wbt

Syabas diucapkan kepada 11 peserta modul RIDAM yang ke-4 (outdoor program). Dengan rasa syukur, RIDAM berasa gembira dengan sokongan peserta yang akhirnya menjayakan program yang sebenarnya sudah dirancang sejak sekian lama. Di sini dicoretkan diari pengalaman RIDAM dari awal penganjuran program.

:: 6 September 2012

1:00 am
RIDAM dan sahabat (Sdr. Haiqal) mengambil keputusan drastik bertolak ke Lenggong, Perak untuk melihat sendiri tapak baru program. Pada awalnya, tapak program yang dipilih adalah Lata Layang dimana kedudukannya jauh dari penempatan penduduk dan memerlukan 4WD untuk ke tempat tersebut.

Tetapi, maklumat dari saudara yang ada di sana mengatakan bahawa tempat tersebut baru saja diserang sekawan gajah dan sehari sebelum bertolak berlaku kemalangan yang meragut seorang nyawa remaja akibat serangan Seladang. Pada masa yang sama, penduduk yang paling tua di situ menasihatkan agar tempat tersebut tidak dijadikan pilihan kerana kes serangan baru saja berlaku.
Sekumpulan gajah menyebabkan program asal tergendala


Maka dengan itu, RIDAM bergegas ke sana bagi melihat sendiri tapak baru yang dipilih agar tidak berlaku sebarang masalah dihari yang dijanjikan.

8:30 am
Sampai ke Kg Luat, Lenggong, Perak. Menginap di rumah emak saudara isteri.

3:00 pm
Melihat tapak program iaitu Lata Kekabu. Mengikut maklumat sepupu, kawasan air terjun tersebut sering berlaku fenomena kepala air dan beberapa kali meragut nyawa pengunjung. Namun, atas dasar tawakkal dan kekurangan pilihan di samping kesuntukan masa, Lata Kekabu tetap dipilih sebagai destinasi program. Langkah berjaga-jaga tetap di semat dalam kawalan diri. Selebihnya berdoa pada Allah agar terjaga dari sebarang musibah.


:: 7 September 2012

11:00 am
Membeli barangan keperluan program di Pasar Lenggong.
Pekan Lenggong

3:30 pm
Operasi penyediaan tapak program dimulakan. RIDAM turut dibantu sepupu isteri (En. Opi) dan kawannya (En. Bulat).
Tapak Program
6:30 pm
Peserta dari Melaka (Tabib Din dan Ust. Hanafi) serta dari Singapura (Master Yusuf dan Ust Sukor) tiba sebagai mukaddimah pendaftaran peserta.

:: 8 September 2012

2:30 am
Peserta dari Penang (Ust Syariman dan Ust Rahmat) menyusul tiba. Pengalaman mereka sewaktu hendak ke program ditimpa pelbagai masalah. Antaranya sesat, sistem gps tidak berfungsi dan yang paling takut adalah halangan pokok buatan khianat penyamun jalanan. Namun, dengan azam dan tawakkal, mereka dilindungi Allah dan selamat sampai ke destinasi. Alhamdulillah.

7:15 am
Hj Roslan dari Penang mendaftar diri. Sebetulnya, beliau telah sampai di Lenggong pada jam 3:00 pagi. Tetapi katanya tidak mahu mengganggu RIDAM, maka dia tidur dalam kereta. Alahai Haji...kenapa tak tepon dulu..?

8:20 am
Ust Azrin, Ust Farmin dan Sdr. Amir masing-masing dari Keramat, Sri Petaling dan Puchong datang bersama.

8:30 am
Ust Zabidi mendaftar diri. Dia dekat jer...katanya.. :D

9:40 am
Program dimulakan dengan pengenalan pengajian program tapa. Pada kali ini, peserta didedahkan dengan pelbagai fahaman makrifat perubatan, khasiat-khasiat amalan orang lama dan pemahaman dengan ’ayat tidak memberi bekas’.

1:30 pm
Kuliah berhenti sebentar bagi memberi laluan kepada sesi makan tengahari dan solat. Seronok melihat peserta makan makanan kampung iaitu Nasi putih berulamkan sayur pucuk paku rebus, ikan goreng dan sambal belacan yang disediakan khas oleh emak saudara isteri. Sedap bebenor tengok diorang makan. Bertambah jugak la...:D


2:40 pm
Kuliah disambung dengan pengajian pengenalan herba tumbuh-tumbuhan yang amat berguna untuk merawat pelbagai masalah penyakit seperti luka, masalah kurang power (kelakian), herba ’membesar’, pokok ubat lemah badan, pokok penghalau gangguan (daun jelatang gajah) dan bunga pengasih.



Seterusnya, peserta di ajar seni pertahanan diri untuk masalah gangguan amukan kronik. Pada program kali ini, RIDAM mengijazahkan 4 seni buah kuncian yang turut sama diajar dalam pertubuhan senibeladiri kelolaan RIDAM iaitu Marcom Martial Art.

Cara nak jatuhkan amukan
Kunci Rebahan dari belakang

Sauk tepi
Kunci Nadi

Pelajar juga didedahkan dengan 3 teknik jurus yang Insyaallah dapat membantu melancarkan urusan dalam rawatan.


11:00 pm
Tiba saat kemuncak, setiap peserta dihantar ke destinasi dalam hutan rimba untuk merasai amalan bertapa orang dahulu kala dengan setiap seorang diberi misi zikir yang berbeza. Tujuan amalan ini juga adalah untuk menambah kecekalan hati, menguatkan rohani, meningkatkan sifat tawadduk dan rasa tawakkal yang tinggi pada Allah.

:: 9 September 2012

 4:00 am
Semua peserta selesai menjalani amalan tapa dan pelbagai cerita pengalaman dikongsi bersama. Ada di antara mereka dilempar dengan batu-batu kecil, terasa kehadiran ’sesuatu’, melihat bola api, tercium bauan yang amat wangi, mendengar suara mendengus, mendengar jejak langkah, terlihat kilas gerakan dan macam-macam lagi.

Alhamdulillah, kesemua peserta berjaya menamatkan misi yang diberi dan mendapat pengalaman baru yang belum pernah dirasai dalam hidup mereka.

9:00 am
Peserta diijazahkan oleh RIDAM pada semua amalan yang diajar dan program bergambar bermula.

10:15 am
Program bersurai dan masing-masing berpelukan dan bersalam-salaman tanda perpisahan..Sedoh sungguh masa ni... waaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!



dari kiri atas: Hj Roslan, Ust Azrin, Sdr Opi, Ust Hanafi, RIDAM, Tabib Din, Ust Farmin, Master Yusof, Ust Sukor
dari kiri bawah: Adik Amir, Ust Syariman, Ust Rahmat, Ust Zabidi
 
2:15 pm
RIDAM bertolak dari Lenggong menuju pulang ke Kemaman, Terengganu.

---

Untuk melihat gambar selebihnya, sila layari FB RIDAM... Insyaallah, program berikutnya akan dilakukan pada bulan oktober 2012 nanti. Lenggong masih menjadi pilihan tetapi tempatnya mungkin bertukar...

 
Blogger Templates