Ads 468x60px

Orang 'buat' doh tu....








Orang ‘buat’ dah tu….

Hari ni berpeluang tengok TV Shows  Our Girl season 2 episod akhir.  Kerjaya watak utama heroin sebagai doktor tentera pun tidak lari daripada plot romantis. Al-kisah, si doktor ni bercinta bagai nak rak dengan pemuda macho yang juga tentera dalam Unit Khas. Kalau kat Malaysia ni kira Komando lah.

Di awal episod, heroin dengan mamat komando ni jadi nak bernikah. Tapi bila hari pernikahan, mamat ni tak muncul-muncul. Maka majlis perkahwinan jadi gamat dan dibatalkan. Mulai saat itu, mamat komando tu menghilang diri.

Selepas dua tahun kejadian, heroin ni bercinta pulak dengan doktor bedah. Heroin pulak masih dalam kerjaya doktor tentera. Dia kemudian ditawarkan untuk misi bantuan kemanusiaan di Kenya. Pendek cerita, si heroin ni janji dengan kekasihnya hanya nak kerja selama beberapa minggu, kemudian balik ke Manchester untuk kahwin.

Semasa dalam misi tersebut, si heroin ni kena culik dengan pengganas. Mamat Komando yang dulu bekas pakwe dia pulak antara orang utama yang menyelamatkan Minah ni. Walaupun si heroin ni diselamatkan pakwe lamanya tu, dia still tak boleh terima akibat kisah hitam dulu. Kena penampar jugaklah masa dalam helikopter waktu balik dari selamatkan heroin tu.

Rupa-rupanya, ada sorang pengganas yang masih selamat. Unit risikan tentera jadi kecoh sebab percaya yang si pengganas ni nak balas dendam kat heroin ni. Pada masa yang sama, si mamat komando ni cuba nak berbaik semula dengan si heroin ni walaupun banyak tentangan daripada pihak keluarga heroin tersebut.

Bila hari pernikahan si heroin dengan doktor tu, si mamat tu dapat info risikan yang penjahat pengganas tu nak letupkan dewan hari graduan sebuah universiti. Si mamat komando ni datang rumah si heroin dalam saat si heroin tu stanby nak ke gereja untuk kahwin. Bila cerita pasal info tu, si heroin tu terus naik atas, salin baju dan lari keluar ikut mamat komando tu naik kereta menuju ke dewan tempat kejadian. Kecoh pihak keluarga heroin sebab pakwenya yang doktor tu dah stanby depan paderi nak kahwin. Berkejaran ayah si heroin dengan anaknya. Tapi dengan selamber heroin tu masuk kereta pakwe lama and blah gitu jer. Pendek cerita, perkahwinan keduanya dibatalkan sekali lagi. Frust menonggeng si mamat doktor.. adoi..

Plot terakhir bila dah jumpa penjahat dalam dewan graduan tu, mamat komando ni dengan macho sekali lagi selamatkan heroin tu saat heroin tu jadi tebusan si penjahat. Mamat komando tu kena tembakan kat rusuk kanan. Tapi selamat juga di akhirnya. Tamat…


Bila bandingkan cerita ni dalam sosio-budaya melayu pada bab heroin tu lari tinggalkan majlis kahwin kerana ikut pakwe lama, tentu mak bapak, atuk nenek and sedara-mara mostly bakal pengantin doktor tu kata.. “Orang ‘buat’ dah tu….”.

Tak habis-habis orang Melayu…  Kadang-kala, setiap kejadian bukan semua kerana faktor mistik. Mungkin juga kerana ada alasan tersendiri, faktor maruah, harapan, penyakit dan sebagainya. Senang cerita.. apa jua sebab pun, dah tak ada jodoh, nak kata apa lagi.. Redha jelah…

#promosiminyakketingbesi

Terima Kasih Pelajarku



Hubungan Guru dan Murid ---> Terima kasih pelajarku. Semoga Allah merahmatimu.

Sedikit perkongsian pengalaman hidup untuk bacaan sahabat sekalian.

Tahun 2016 boleh dikatakan tahun cubaan bagi kita rakyat Malaysia. Majoritinya melibatkan masalah pekerjaan, pengangguran dan tentunya menjejaskan pendapatan isi rumah sekeluarga. Saya juga terkesan dengan masalah ini bilamana ada pesakit yang tidak mampu membuat sebarang bayaran selepas selesai menerima rawatan.

Amnya, mereka yang tahu adab biasanya akan maklum sebelum rawatan dimulakan. Insyaallah, tidaklah cerewet untuk saya berkira. Namun ada juga yang menyuruh dan meminta pelbagai hajat yang rawatannya memerlukan kudrat dan waktu rawat hingga ke awal pagi, namun hanya mengucapkan terima kasih dan berlalu pergi. Kiranya hal itu hanya terjadi di pusat rawatan, boleh lah saya abaikan saja. Namun, yang saya agak terkilan bila merawat ke tempat pesakit. Paling kurang tidak mampu untuk membayar upah sekalipun, jangan lah pula dibebankan saya dengan kos petrol kenderaan dan bayaran tol. Sedangkan wang tersebut boleh saya belanjakan untuk keperluan keluarga. Saya juga ada tanggungan anak isteri. Tidak mampu dengan Buat-buat tak faham adalah dua fahaman yag berbeza. Apatah lagi diambil kesempatan sebagaimana pengalaman yang pernah saya alami sebelum ni.

Pernah satu ketika, terdapat 4 kes berturut-turut dalam seminggu, dimana kesemuanya adalah kes gangguan berat. Paling awal saya pulang ke rumah sekitar jam 2 pagi. Ada juga kedengaran azan Subuh baru saya menjejak tanah halaman rumah. Dengan masa tidur yang tidak mencukupi, sakit urat saraf dan keletihan melampau akibat terpaksa bergelut dengan pesakit yang kerasukan dan makhluk ghaib, saya diserang demam keesokkan harinya.

Paginya, anak saya minta duit belanja sekolah (5 orang kesemuanya) dan salah seorang minta duit lawatan sekolah ke Kuala Terengganu. Ya Allah, saya pada ketika itu hanya ada beberapa keping wang syiling dalam dompet. Seingat saya, 4 kes yang saya rawat tidak mendapat sebarang bayaran. Wang yang sedia ada saya buat bayaran petrol, tol dan pembantu yang menemani saya ketika berubat. Memang kelu dibuatnya.

Mujurlah anak-anak memahami. Anak yang minta duit lawatan sekolah terpaksa saya berdalih alasan. Memang nampak riak wajahnya kesedihan. Pagi itu, mereka ke sekolah hanya dengan bekal masakan ibu sahaja. Menitis air mata ketika melihat mereka dihantar isteri ke sekolah dengan tiada wang saku. Allahurabbi…

Pagi itu, saya menerima panggilan telefon seorang pelajar RIDAM.

Student: Asaalamualaikum Ust.
Saya: Waalaikumsalam.

Student: Ust apa khabar? Lama tak aktif facebook. Kenapa?
Saya: Ada.. Cuma demam sikit jer..

Student: Anak-anak semua sihat?
Saya: Anak-anak semua ok…

Student: Ust ok..? Kes rawatan macam mana? Ok?
Saya: Alhamdulillah.. Kes rawatan macam tulah.. Ust kan ikhtiar saja.

Student: Ust jangan tipulah..
Saya: Tipu apanya..?

Student: Ust. Saya kenal ust dah lebih 5 tahun.. Tahu sangat ust tu camana..
Saya: Yelah kenal lama.. Apa yang ust tipu..?

Student: Ust tengah susah sekarang ni kan..? betul tak.?
Saya: Eh.. demam sikit jer.. Biasalah tu.. Ust jarang demam.. Sekali kena memang parah.. Sekali sekala..

Student: Ust.. saya mimpi ust semalam..
Saya: Erm.. mimpi Ust… mimpi yang macam mana?

Student: Saya nampak Ust sekeluarga makan berkongsikan sepinggan nasi saja. Saya menangis dalam mimpi tu hinggalah terjaga terkejut azan Subuh… Betul tak petanda yang saya terima tu Ust..?

*Memang saya ingin iyakan tapi saya malu padanya. Dia ni antara 8 pelajar RIDAM yang begitu ambil berat tentang hal saya. Boleh dikatakan setiap bulan akan bertanya khabar walaupun ringkas.

Saya: Insyaallah.. masih bernafas lagi. Dan tak lagi lah sampai makan macam tu. Masih sepinggan seorang lagi.. Alhamdulillah.
* Saya cuba ketawa bagi menceriakan suasana.

Student: Kalau macam tu tak apalah ust tak mengaku pun. Tapi saya tahu.. Saya nak beredar dulu.. Ada kerja skit kat office. Jaga diri ust yer..
Saya: Aloha… ke situ pulak dia.. Ok lah.. kita sambung lain kali.

Student: Assalamualaikum Ust.
Saya: Waalaikumsalam..

Selepas 15 minit perbualan kami, saya menerima SMS dari pihak Maybank dan nota whatsapp daripada pelajar berkenaan. Rupanya dia dah sumbangkan wang yang mana ianya dapat saya selesaikan bil sewa rumah, elektrik, internet, yuran mengaji anak dan belanja rumah selama sebulan. Sekali lagi air mata saya tumpah. Cuma kali ini menangis kerana syukur. Syukur kerana DIA hadirkan rezekiku melalui hambaNya.

Terus selepas itu saya sujud syukur, solat Dhuha dan solat hajat. Dalam hajat, saya doakan agar dimurahkan rezekinya hingga tiada sikit pun nanti dia akan berasa kurang, dipanjangkan umurnya dan semoga segala urusannya dipermudahkan.

3 hari selepas kejadian, sekali lagi saya menerima SMS dari pihak Maybank dan nota whatsapp daripada pelajar yang sama. Kali ini, alasan dia menyalurkan hadiah adalah kerana tanda syukur dan melunaskan niat. Alhamdulillah, dia telah menerima tawaran kerja yang gaji barunya 3 kali ganda daripada tempat kerja pada masa itu… Gajinya sebelum itu dah 5 angka.. Tekalah sendiri…

Mungkin itulah sebaik-baik balasan pada hambaNya yang bersyukur dan berhati mulia.. Terima kasih pelajarku. Semoga Allah merahmatimu. Ameen.

#promosiminyakketingbesi

Promosi Gegar Minyak Keting Besi 2016




Promosi Gegar Minyak Keting Besi 2016

Dapatkan Minyak Keting Besi dengan harga promosi sehingga 15 Oktober 2016 dengan Wasap/SMS ke:

012-9928646
012-9928646
012-9928646
012-9928646

Cepat sebelum kehabisan...!!!

**************************
INFO MINYAK KETING BESI

**************************

Ianya telah terbukti berkhasiat untuk ikhtiar rawatan 'senjata'lelaki sehingga tidak perlu disangkal akan khasiat dan kelebihannya. Ianya adalah 100% herba dan sah dalam solat.

Dapatkan segera sebelum kehabisan stok...

p/s: Harga tidak termasuk kos penghantaran mengikut negeri.

#promosiminyakketingbesi

 
Blogger Templates