3 SIFAT ALLAH yang utama

Teringat kepada pengalaman saya berguru dengan Arwah Kiyai Haji Sufian di Indonesia dulu. Peringatan pertama yang ditekankan kepada saya adalah ajaran Tauhid. Termenung sebentar bila beliau menekan ajaran tauhid dahulu sedangkan tujuan saya berguru dengannya hanyalah untuk mempelajari ilmu perubatan.

Kiyai hanya tersenyum setelah beliau melihat riak wajah saya pada ketika itu.

Kiyai: Kenapa kejut bangat? Kamu goncangan ya bila bapak enggak lanjut pada pinta kamu?

Saya: Erm...

Kiyai: Syakirin. Kamu usah gusar. Bapak tidak kejam sama kamu.Dari jauh kamu kemari, pulang kamu nanti ke Malaysia tidak sia-sia.Tapi kamu harus kenal Allah dulu. Bila kamu kenal Allah, kamu bisa kenal pada yang Hak, bisa mengenal bathil, bisa mengenal agama...Insyaallah, permintaan kamu akan bapak kotakan.

Saya: Saya keliru bapak. Adakah belum cukup apa yang saya belajar semasa di sekolah dahulu?

*Kiyai tersenyum
Kiyai: Kalau begitu, bisa bapak tanya sama kamu?

Saya: Tanya apa pak?

Kiyai: Nyatakan pada bapak sifat Allah yang kamu tahu? Kita lihat pemahaman kamu..

Saya: Setahu saya, sifat Allah ada 20 Pak.

* saya pun nyatakan sifat 20 yang saya tahu. Tapi kantoi sebab tahu sebut sifat Allah dalam bahasa arab jer. Bila suruh transelit, tak semua boleh.

Kiyai: Itulah. Apa yang kamu belajar dulu cukup kadar mahu lulus periksa saja kan? Apa guna tahu sebut, tapi maknanya enggak bisa nyata.

* Saya mengangguk malu. Memang ilmu tak cukup pun. :D

Kiyai: Anakku, perkara tauhid yang harus kamu tahu pertamanya adalah sifat Allah. Sifat Allah semuanya ada 3. Dapat tu?

* Dalam hati – ’ini sifat Allah mana pulak ni? Tak pernah ku dengar sifat Allah ada 3 ni’

Kiyai: Kenapa? Hairan bila bapak sebut sifat Allah ada 3?

Saya: Tak tahulah pulak saya Pak. Setahu saya sifat Allah ada 20 kan?

Kiyai: Jawapan kamu tu pun betul.Cuma belum bisa lengkapnya . Tiga sifat Allah adalah sifat Wajib, sifat Harus dan sifat Mustahil. Ngerti?

Saya: Erm, tak faham lagi la pak. Boleh terangkan lagi..

Kiyai: Baik, kamu harus tahu sifat Allah yang pertama iaitu SIFAT WAJIB.Sifat WAJIB ALLAH adalah apa yang kamu nyatakan tadi la.

Saya: Yang mana Pak? Yang sifat 20 tu ker?

Kiyai: Iya...

* Kiyai pun memberi penerangan detail. ...

Saya: Dah tu, SIFAT MUSTAHIL ALLAH pulak apa pak? Ke lawan sifat 20 tu?

Kiyai: Betul, ada pun SIFAT MUSTAHIL ALLAH adalah lawan pada sifat 20 tu.Kita lihat ya.....(terang kiyai panjang lebar)

Dibawah ni, saya nyatakan ringkasan je lah. Kalau tak, penuh la blog ni. Inipun ringkasan yang diambil dari http://www.ipislam.edu.my/index.php/artikel/read/209/sifat-20-bagi-allah


BIL : 1
SIFAT WAJIB : WUJUD
MAKNA : Ada
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu ada. Mustahil Allah itu tiada.

BIL : 2
SIFAT WAJIB :QIDAM
MAKNA : Sedia
SIFAT MUSTAHIL : Allah itu sedia ada. Mustahil didahului oleh Adam (tiada)

BIL : 3
SIFAT WAJIB : BAQA
MAKNA : Kekal
SIFAT MUSTAHIL : Allah itu bersifat kekal. Mustahil ia dikatakan fana (binasa)

BIL : 4
SIFAT WAJIB : MUKHALAFATUHU LILHAWADIS
MAKNA : Tidak sama dengan yang baharu
SIFAT MUSTAHIL : Allah itu tidak mempunyai sifat-sifat yang baharu yakni dijadikan dan dihancurkan. Mustahil bersamaan dengan yang baharu.

BIL : 5
SIFAT WAJIB : QIYAMUHUU BINAFSIH
MAKNA : Berdiri dengan dirinya sendiri
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu bersendiri. Mustahil tidak berdiri dengan dirinya sendiri atau berdiri pada lainnya.

BIL : 6
SIFAT WAJIB : WAHADAANIYAT
MAKNA : Esa
SIFAT MUSTAHIL : Allah itu Maha Esa Dzat-Nya, Esa sifat-Nya dan esa juga perangai-Nya. Mustahil ia mempunyai Dzat, sifat dan perangai yang berbilang-bilang.

BIL : 7
SIFAT WAJIB : QUDRAT
MAKNA : Kuasa
SIFAT MUSTAHIL : Alah Taala itu Maha Berkuasa. Mustahil Allah itu lemah atau tidak berkuasa.

BIL : 8
SIFAT WAJIB : IRADAT
MAKNA : Menentukan
SIFAT MUSTAHIL : Allah itu Menentukan segala-galanya. Mustahil Allah Taala itu terpaksa dan dipaksa.

BIL : 9
SIFAT WAJIB : ILMU
MAKNA : Mengetahui
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu amat mengetahui segala-galanya. Mustahil Allah tidak mengetahui.

BIL : 10
SIFAT WAJIB : HAYAT
MAKNA : Hidup
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu sentiasa hidup yakni sentiasa ada. Mustahil Allah Taala itu tiada atau mati.

BIL : 11
SIFAT WAJIB : SAMA
MAKNA : Mendengar
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu tidak tuli (pekak). Mustahil Allah tuli atau tidak mendengar.

BIL : 12
SIFAT WAJIB : BASAR
MAKNA : Melihat
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu sentiasa melihat. Mustahil Allah Taala itu buta.

BIL : 13
SIFAT WAJIB : KALAM
MAKNA : Berkata-kata
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu berkata-kata. Mustahil Allah Taala itu tidak bercakap atau bisu.

BIL : 14
SIFAT WAJIB : QOODIRUN
MAKNA : Maha Kuasa
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu amat berkuasa sifatnya. Mustahil bagi Allah memiliki sifat lemah atau tidak berkuasa.

BIL : 15
SIFAT WAJIB : MURIIDUN
MAKNA : Menentukan
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu berkuasa menentukan apa yang dikehendakinya. Mustahil sifatnya terpaksa atau dipaksa.

BIL : 16
SIFAT WAJIB : AALIMUN
MAKNA : Maha Mengetahui
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu maha mengetahui. Mustahil Allah Taala itu jahil atau tidak mengetahui.

BIL : 17
SIFAT WAJIB : HAYUUN
MAKNA : Hidup
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu Maha Hidup dan menghidupkan alam ini. Mustahil pula Allah itu mati.

BIL : 18
SIFAT WAJIB : SAMI'UN
MAKNA : Mendengar
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu maha mendengar. Mustahil jika Allah Taala tidak mendengar atau tuli.

BIL : 19
SIFAT WAJIB : BASIIRUN
MAKNA : Melihat
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu melihat semua kejadian di muka bumi. Mustahil jika sifat Allah itu tidak melihat atau buta.

BIL : 20
SIFAT WAJIB : MUTAKALLIMUN
MAKNA : Maha Berkata-kata
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu berkata-kata. Mustahil jika Allah Taala bisu atau tidak boleh berkata-kata


Saya: Dah tu, SIFAT HARUS ALLAH pulak apa Pak?

Kiyai: SIFAT HARUS ALLAH adalah MUMKIN iaitu sesuatu yang harus ada dan tiada. Maka kita bisa lihat alam ini kerna sifat harus itu. Kita juga bisa lihat adanya manusia, binatang dan ciptaanNya pada dasar SIFAT HARUS ALLAH itu.

Saya: Ooooo...begitu pak. Baru saya faham maknanya..

Kiyai: Syakirin..wajib ke atas kita sebagai hambaNya mengenali sifatNya. Bila kita mengenal Allah, maka jalan iradhat kita enggak bisa rosak. Kerna itu bisa kita lihat mereka yang sesat. Kesesatan itu lahirnya dari dasar hati yang tidak mengenal Allah. Maka kerna itulah ada antara mereka yang bilang bisa bertemu Allah. Maka ada lahir antara mereka yang mengaku Nabi selepas Muhammad. Maka ada antara mereka membayang Allah pada bentuk jasad. Ini semua kerana jahilnya mereka dalam mengenal Allah....

Saya: Saya baru faham Pak. Dalam sungguh perkara ni ya Pak?

Kiyai: Ini baru mulanya Syakirin. Belajarlah..Masih jauh belum kamu temui..

Penerangan kami berakhir setelah senja.

Mengalir air mata bila terkenangkan arwah. Saya bukan mengenangkan jasadnya. Tapi saya mengenangkan ilmunya. Pada ketika saya mendapat khabar kematian beliau pada Januari 2009 dari seorang pekerja ladang indonesia, saya baru bercadang untuk menziarahinya pada bulan Mac berikutnya.

Sayang, hajat saya tidak kesampaian....

Al-Fatihah...saya hadiahkan pada beliau. Semoga beliau ditempatkan di kalangan hamba yang soleh...Amin

MAKLUMAN

Sila layari blog ini secara Web View walaupun anda melayarinya melalui telefon pintar agar tidak terlepas info penting di sidebar yang disediakan.

Semak Akaun RIDAM yang sahih di sini jika ada urusan bayaran produk dan servis.

Syukran Jazilan.

.