Hikayat Rawatan... Wali Air; Panglimun Hj. Taslim.. Part 3



Hikayat Rawatan...
Wali Air; Panglimun Hj. Taslim.. Part 3

********************************

Ambo berasa nyaman ketika kami melalui kabus embun yang terbang rawak di laluan pendakian. Memang ambo perasan, suasana dingin malam selepas merentasi kabus itu terasa lain benar. Abang Nar yang berbisik pada ambo turut berpendapat sama. Namun, kami berdua memang tidak mahu bertanya pada Pak Halim Badar kerana tidak mahu mengganggu lelah kudrat lelaki itu mendaki.

Dari jauh, kelihatan lampu-lampu pelita bersinar terang ditembok kayu yang hujung kiri dan kanannya tidak tahu kemana ia berakhir. Di tengahnya kelihatan 2 lelaki segak bertanjak, setia mengawal pintu tembok di kiri dan kanan gerbangnya.

Apabila kami hampir di pintu tembok, ada seorang wanita cantik menegur kami tanpa di angkat wajahnya. Walaupun tunduk dan berselindung disebalik selendang, masih nampak keayuan wajahnya. Beberapa kali juga ambo lihat Abang Nar tertelan air liur, mungkin kagum dengan kecantikan wanita tersebut.

Selepas wanita itu memberi salam pada kami,diberinya isyarat mata pada pengawal yang berjaga, tanda pelepasan kami ke situ sudah dimaklumkan.

“Lamo Abe Halim tak mari sini? Takkan tak rindu ke kita doh..?”, tanya wanita itu pada Pak Halim Badar. Antonasi lembutnya bagai kekasih yang kerinduan. Berpandangan ambo dan Abang Nar mendengarnya. Siapa pula wanita itu disamping Pak Halim Badar? Bermain-main persoalan itu di benak fikiran kami berdua.

“Hal kita tu biarlah.. Jangan dok kenang lagi. Abe mari ni pun sebab Ayoh berhajat nak jumpa. Kalau tak, memang tak bersusoh hal nok mari sini. Kito pun bukan orang muda lagi…”, jawab Pak Halim Badar kemudian melepaskan hela nafasnya. Sepertinya mereka berdua mempunyai sejarah bersama. Memang ambo nekad nak korek cerita jugak pada Pak Halim Badar nanti.

Makin menunduk wanita itu mendengar jawapan Pak Halim Badar. Memang Ambo dan Abang Nar nampak jelas tepi selendang wanita itu sedikit basah kerana tempias jatuh air matanya. Kenapa sampai menangis..? Apa yang Pak Halim Badar dah buat pada wanita itu?

Laluan kami melalui rumah-rumah yang berdinding buluh dan beratap nipah yang sangat mendamaikan. Tiada pula ambo nampak orang lain sepanjang perjalanan itu kecuali kami berempat. Setelah sampai di simpang 3, kami masuk ke lorong kanan hingga nampak sebuah rumah berpagar yang lebih besar dari segala rumah yang ada di situ. Di pintu pagar rumah itu juga ada 2 orang pengawal lelaki yang berkawal.

Kami masuk ke halaman hingga sampai ke tepi anjung rumah besar itu.

“Tunggu kejap ya. Rasanya Ayoh dok bilik sembahyang tu”, pinta wanita itu pada kami sambil bergegas masuk ke dalam rumah.

“siapa…”, tanpa sempat Ambo habiskan soalan, Pak Halim Badar terus memotong cakap. “Janda Pak la tu. Cerita lamo doh. Nanti semula Pak cerito deh…”, katanya ringkas.

Tidaklah ambo teruskan lagi soalan yang bermain di dalam fikiran ambo bila Pak Halim Badar menjawab begitu. Takut juga kalau Pak Halim Badar jadi marah.

Tak lama kemudian, wanita tadi keluar bersama seorang lelaki tua berjubah yang memakai serban hijau. Di kanannya memegang tongkat yang cantik ukiran hulunya. Setelah bersalam dengan kami, lelaki tua itu menjemput kami masuk ke dalam rumah.

“Guano perjalanan tadi..?”tanya lelaki tua tu selepas kami semua duduk bersila.

“Ada lah sikit ujian.. Tapi tak teruk mana..”, jawab Pak Halim Badar. Abang Nar memandang ambo dengan anak matanya. Memang ambo faham sangat. Isyarat mata tu nak menunjukkan ekspresi tidak puas hati Abang Nar pada jawapan Pak Halim Badar. Ada ke dia kata ujian sedikit..? Kalau tak kerana di kalangan kami bertiga ni ada yang mahir, mahu tergadai juga nyawa bila berhadapan dengan beruk-beruk dan badi hutan tadi. Kami hanya diam dan mendengar saja perbualan Pak Halim Badar dengan orang tua itu.

Wanita cantik itu tadi keluar dari dapur membawa talam lebar yang berisi makanan dan minuman. Memang nampak berselera sungguh melihat pengat pisang yang masih panas dan air nira yang terisi dalam gelas buluh berukir corak bunga dan burung merak.

“Jemputlah makan dik.. lupa pula Pakcik nak tanya nama kamu. Adik ni siapa nama?”, tanya lelaki tua itu sambil ibu jarinya ditunjukkan pada ambo.

“Syakirin..”, ringkas saja ambo menjawab. Sebenarnya mata ambo tak beralih pada hidangan dalam talam tu. Terasa lapar sungguh bila terbau aroma makanan yang masih panas.

“Yang tu pulak..?”, soal orang tua itu lanjut pada Abang Nar pula.

“Narmin pakcik..”.

“Adik-adik ni anak buah kamu ke Halim?”, kemudian soalan diaju pada Pak Halim Badar.

Mengangguk Pak Halim Badar, ”Mereka ni anak murid silat kami. Keluarga diorang pun ada hubungan saudara juga dengan kami. Saja bawa buat teman..”.

“Kirin, Nar.. ni Haji Taslim. Dulu dia ni Ayah Mertua Pak. Orang sini panggil Haji ni Wali Air…”, kata Pak Halim Badar memperkenalkan orang tua itu pada kami.

“Kenapa gelarannya Wali Air Pak..?”, soal ambo lanjut.

“Yang tu kena tanya dia lah”, jawab Pak Halim Badar berteka-teki sambil tersenyum memandang Haji Taslim. Adus.. jawapan macam tu bikin susah juga. Segan juga nak tanya terus pada Haji Taslim yang baru saja ketemu. Lain lah kalau sudah lama kenal.

Setelah melihat kami masih tidak menjamah makanan yang disediakan, Pak Halim Badar mengepalai adat menjamah makanan yang dihidang. Setelah itu, barulah ambo dan Abang Nar mulai makan. Adat Melayu, jika ada yang lebih tua, haruslah mereka didahulukan. Yang muda kemudian menurut tanda hormat.

Setelah habis makanan dan minuman di dalam talam, wanita cantik itu tadi keluar lagi dari dapur sambil membawa seikat daun kaduk dan beberapa beberapa bahan lain di dalam bekas anyaman. Kata Pak Halim Badar, itulah dia pencuci mulut cara kampung. Caranya adalah dengan meletakkan gabungan gula kabung, cili, hirisan limau nipis, bawang merah dan halia ke atas helaian daun Kaduk. Kemudian, daun Kaduk yang sudah terisi ramuan itu dilipat kecil dan dimakan. Sedap juga rasanya. Cuma tambah Pak Halim Badar lagi, pencuci mulut ni tak boleh dimakan banyak. Jika berlebihan, jawabnya nanti sakit perut dan akan kerap pula berulang ke tandas.

Ambo dan Abang Nar mengangguk faham. Dapat ilmu baru lagi..

Dalam enak kami menjamah makanan pencuci mulut tu, tiba-tiba Haji Taslim bersuara.

“Kami ada nak mitok tolong dengan Halim ni. Tu sebab kami sampai pesan kot angin”.

“Tolong apa Haji..?”, tanya Pak Halim Badar kehairanan. Bila fikir nak dibanding ilmu Haji Taslim dengannya, memang jauh langit dan bumi.

“Pasal Badi hutan yang Halim jumpa tu. Khianat makhluk tu bukan setakat yang kamu kena tadi tu..”.

“Dah tu setakat mana..?”, tanya Pak Halim Badar.

“Dah banyak bulan dok ganggu orang kami. Ingatkan ada 1 jah.. Rupanya ramai. Sarangnya pun kami tahu..”, terang Haji Taslim.

“Haji tak boleh urus ke?”.

Mengeleng kepala Haji Taslim dengan soalan Pak Halim Badar.

“Dah cuba, tapi tak lepas. Rasanya kalau kita bergabung, insyaallah boleh. Firasat yang diterima macam tu lah..”, jawab Haji Taslim.

Cadangan Haji Taslim tu dijawab sepi oleh Pak Halim Badar. Dia menunduk, diam seribu bahasa. Sesekali jari-jemarinya keluar masuk dari genggam penumbuk. Sepertinya Pak Halim Badar mengira sesuatu.

“Kalau ikut kalendar jawa, malam ni malam Kliwon. Molek benar kalau nak bertempur. Kita gi selalu lah lepas ni deh..”, kata Pak Halim Badar.

“Baik.. Kita bergerak sekarang. Kami dah maklum pada orang-orang muda sini untuk turut sama…”.

bersambung.. part 4

MAKLUMAN

Sila layari blog ini secara Web View walaupun anda melayarinya melalui telefon pintar agar tidak terlepas info penting di sidebar yang disediakan.

Semak Akaun RIDAM yang sahih di sini jika ada urusan bayaran produk dan servis.

Syukran Jazilan.

.