Ratib Pertolongan



Ratib Pertolongan

*******************


Sudah lama ambo tidak membuat 'perjalanan rohani'. Sejak ditimpa sakit berat 2 tahun kebelakangan ini, sukar juga nak bangun beramal malam. Memang betul para ulama' pesan, 'buat ibadah sebanyak dan sebaik mungkin sementara umur masih muda dan sihat'. Rupanya inilah maksud pesanannya. Bila dah sakit atau umur makin meningkat, nak beramal tidak akan jadi sekuat sihat atau di zaman muda.


Malam itu, ambo gagahkan diri untuk bangun tahajud. Cuma sekadar lakukan solat 2 rakaat dan wirid pun hanya yang ringkas sahaja. Selepas itu, ambo baring membelakangi kiblat dan bacakan doa Laduni 11 kali. Kemudian, ambo mulakan zikir Ampas, Tanaffas, Nafas dan ulangi ayat 1 dalam surah Al-Qalam sambil mengusung 'rasa' dari hujung jari kaki, terus menaik ke ubun dan lepaskan dalam kelam alam Idofi. Badan ambo mula berasa ringan, nyaman dan bergerak dalam alunan gelombang.


Sunyi gema yang dirasai pada awalnya mulai hilang dan berganti dengan bunyi bising lagaan besi. Jelas juga kedengaran suara orang berteriak serta lantai tanah terasa kuat gegarannya.


Bila mata dibuka, rupanya ambo berada di medan peperangan dan hanya ada ribuan orang Arab di situ. Bagaikan halimunan diri ambo ketika itu kerana tiada siapa sedar kelibat ambo di situ walaupun medan tarung sudah berkebuk dengan rawak debu pasir yang bertebangan akibat geseran ganas langkah-langkah manusia.


Memang ngeri dan menyeramkan bila ambo lihat ada yang terpotong tangan, dirobek, dihunus dan kelaran pedang yang menyinggah tubuh. Laungan 'Allahuakbar' bersahutan di sana-sini. Padang pasir yang amnya berwarna kuning emas mula bertompok dengan merah darah mereka yang luka dan terbunuh.


Tidak lama kemudian, para ahli perang masing-masing berundur setelah kedengaran alunan gendang dari khemah pertahanan. Masing-masing mula bergerak ribut keluar dari medan tempur.


"ikut aku...cepat..!", tiba-tiba bahu ambo dicuit dari belakang. Ambo hanya menurut lelaki tegap yang mencuit ambo kerana tidak tahu apa yang perlu dibuat. Terasa genting benar suasana ketika itu.


Kami berjalan laju, sesekali terpaksa menyelit di celahan ramai orang hingga ambo juga beberapa kali tersadung langkah dan hampir jatuh.


Di hadapan lelaki tegap itu tiba-tiba muncul lohong hitam yang dalamnya terpancar pusingan cahaya spektrum. Ambo yang mengekor di belakangnya turut masuk ke lohong hitam itu dan sekelip mata kami berada jauh di tepi medan perang tadi.


"Macam mana kamu boleh sampai sini..?" tiba-tiba lelaki itu bertanya. 


Soalan lelaki itu ambo jawab dengan mengeleng kepala. Sesekali ambo menggaru kepala yang tidak gatal kerana masih memikirkan apa yang ambo sedang alami.


"saya kat mana nih..?", tanya ambo pula.


"Yamamah", ringkas saja jawapannya.


"Yamamah tu kat mana...?", ambo bertanya lagi kerana rasa tidak puas hati. 


"Tanah Arab la... Kamu dah tersalah masuk tempat nih".


Lagi lah kusut fikiran ambo bila diberitahu begitu. Maka, banyak jugalah soalan dan jawapan yang diberitahu lelaki berbadan tegap itu.


Katanya, isim ambo dah 'terawangan' jauh. Dia tawarkan diri untuk bantu hantar semula ke jasad ambo. Syukur alhamdulillah, bantuan yang ditawar beliau itu memang ambo hargai dan harapkan.


"tapi sekarang tak boleh. Nanti hari dah gelap baru boleh ya", katanya lagi.


Sementara menunggu matahari tenggelam, kami berbual panjang sambil duduk berlantai tanah. Kata lelaki tegap itu, medan perang tadi adalah di Yamamah yang dipimpin Khalid Al-Walid dalam memerangi puak mungkar Musailamah Al-Kazzab.


Awalnya memang puak muslimin menang, tapi terpaksa berundur kerana salah strategi.Khalid Al-Walid terpaksa mengundurkan dahulu tenteranya dan buat penyusunan baru. Akhirnya tentera Islam menang juga pada serangan ke-2. Ketua puak tu pula sempat lari tapi dikepung juga di kota mereka. Dengan izin Allah, Musailamah Al-Kazzab juga terbunuh di situ.


"Kalau kamu nak tahu, ratib ini lah Khalid Al-Walid baca masa berundur mula-mula tu. Ambil lah amal, aku izin. Kalau boleh ratib 1000 kali waktu malam selama 14 malam berturut-turut. Insyaallah masalah yang ada boleh selesai".


Lalu dibaca ayat ini:


الَصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ عَلَيْكَ وَأٰلِكَی يَا سَيِّدِي يَا رَسُولَ اللّٰهِ ۞ أَغِسْنِی سَرِيعً بِعِزَّةِ اللَّهِ ۞ أَدْرِكْنِي , أَدْرِكْنِي , أَدْرِكْنِي ۞ أَدْرِكْنِيَ الْحَلْ وَقَاضِی الْحَاجَتِي ۞



"Mungkin inilah hikmahnya Allah 'bawa' aku ke sini", ambo berkata sendirian dalam hati.


"ayuh.. sampai masa dah ni..", kata lelaki tegap itu bila bangun dari silanya.


Tanpa berlengah, ambo pun menurut bangun. Langkah kami menuju ke bukit berbatu di hadapan tempat kami tadi sekitar 300 meter jaraknya. Memang masa berbual panjang tadi, destinasi ini sudah diberitahu.


Dalam perjalanan malam bulan terang itu, barulah ambo teringat nak tanya namanya. Punyalah lama bersembang sampai lupa nak tanya usul.


Jawabnya ringkas, "aku Rofa'il dari Jabal Qaaf". Kemudian dia mengunci mulut dan langkahnya dilajukan.


Bila dah tiba di kaki bukit berbatu itu, ambo diarahkan mendaki pula untuk sampai ke permatang antara 2 puncak. Di tengah-tengah antara 2 puncak inilah ambo diminta baring sambil memejamkan mata. Hamba hanya disuruh zikir dengan doa Ashabul Baqia berulang-ulang hingga terasa ada kain bawah belakang ambo. Masa tu barulah mata boleh dibuka.


Sewaktu proses inkirnasi itu, memang terasa tubuh ambo terbuai-buai dibawa angin macam daun gugur. Hanya beberapa minit sahaja ambo sudah rasai ada kain bawah belakang badan dan bila mata dibuka, rupanya ambo sudah terbaring di atas sejadah tempat ambo solat di rumah.


Ayat ratib yang diajar pada ambo dalam pengalaman itu masih ambo ingat dan telah pun ambo rujuk pada mereka yang arif. Jadikanlah amalan jika ada hajat akbar atau kesulitan dalam hidup. Moga-moga Allah permudahkan segala kesulitan kalian. 


******************

Ratib Pertolongan


الَصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ عَلَيْكَ وَأٰلِكَی يَا سَيِّدِي يَا رَسُولَ اللّٰهِ ۞ أَغِسْنِی سَرِيعً بِعِزَّةِ اللَّهِ ۞ أَدْرِكْنِي , أَدْرِكْنِي , أَدْرِكْنِي ۞ أَدْرِكْنِيَ الْحَلْ وَقَاضِی الْحَاجَتِي ۞


Assolatu wassalaamu-'alaika wa-a lika ya sayyidi ya Rasulallah. Aghis-ni sari-'an bi'izzatillah. Adrikni, Adrikni, Adrikni. Adrikniyal hal waqaa-dil haa-jati


"Salam sejahtera ke atas kamu, Pemimpin umat ya Rasulullah. Bantulah aku segera dengan izin Allah. Tunjukkanlah daku, Tunjukkanlah daku, Tunjukkanlah daku. Tunjukkanlah daku jalan keluar dan tunaikan hajatku"


Wassalam..


#darulmanzil


Bayangan Keranda

 



Bayangan Keranda

*******************


Arakian hidupnya ambo dalam bidang rawatan alternatif ni, banyak orang dan ragam yang ambo jumpa.


Ada model serius, nak nguji, friendly, mudah terasa, skema, rockers, lovely, old school, darat hilir, kedekut, pemurah, bizy body, strict, sambil lewa, caution, cautious, skeptical, mulut tempayan dan macam² karenah. 😅😅😅


Nak kata pakar tu tidak lah, tp memang boleh jangka karenah diorang bila dah bertemu mata..  😅


Adapun yang paling ambo tak lupa bila teringat sorang pesakit warga emas yang tinggal di hulu kemaman.


Masa datang dengan anaknya naik Proton Saga first model, ambo terbau bau durian. Kuat pulak bau nya sampai teringin nak makan. Tapi sekadar berbunyi dalam hati saja masa tu.


Semasa nak rawat, makcik tu terpandang sign harga rawatan yang ambo gantung di dinding. Untuk masalah gangguan, upah rawatan ambo kenakan 55/sesi normal (lingkungan 1 jam). Jika melebihi waktu itu, maka ditambah mengikut kadar asas 55 tersebut.


Tertelan air liur makcik tu tengok caj upah yang tersenarai.


"ustaz.... boleh rawat lain kali tak?. Makcik ada RM10 jer nih. Nak kena gi tabung haji dulu ambik duit..", katanya sedih.


Allahurabbi, jujurnya Makcik ni. Tak macam kebanyakkan orang. Nak beritahu tak mampu berasa segan, tapi boleh berlagak macam orang kaya siap minta rawat macam² permintaan. Memang 3 jam merawat atas 1 pesakit tu dh mcm biasa sgt. Last sekali "terima kasih ust, minta halal yer..." sambil letak 10 inggit dlm kotak bayaran.. 😅


Terus terang.. setakat ambo boleh lagi bernafas di bumi Allah ni, ambo masih ada budi bicara. Mereka yang ada masalah kewangan masih ambo tolong selepas ambo perhatikan keadaan pesakit tu. Sebab, banyak bezanya antara tak mampu dengan kedekut..


Kalau handphone berjenama, anak² pun handphone sorang 1, baju berjenama, gelang emas berurat-urat, kereta besar dan rumah pun stylish, memang tak ada duit sungguh la sebab nak bayar semua material tu. Maka itu bukan alasan 'tak mampu' bila nak rawat diri yang sakit sebab antara harta dan sihat, kesihatan lagi penting.


Takkan kerana nak sihat, perawat pula yang kena korban minyak kereta, bil api air rumah dan lain²..? Ingat ni zaman poleolitik ke habis benda DIY dan survive..? Ada keperluan hidup yang perlu dibayar, ditanggung dan ditunaikan setiap bulan...


Berbalik kepada cerita makcik tu....


"Ginilah makcik. Bayar 5 inggit dah la. Lepas dah tampung api air umah ust ni. Upah rawat ust kasi free.. discaunt..." kata ambo sambil senyum padanya.


"tak murah sangat ke tu ust..? segan pulak makcik?", dia pulak rasa tak selesa dengan kadar ambo beritahu tu. Lain pandangan orang yang memahami tuntutan situasi hidup pada hari ini.


"Nak bayar boleh jer. Tapi makcik bayar di akhirat, boleh?"


Berkali-kali dia ucap terima kasih dan rawatan dimulakan...


Bila ambo diagnose secara rohani, memang terasa sedikit getaran halus di area ibu jari kakinya. Ambo minta izin nak pegang kakinya untuk ambo tengok lebih dekat. Dekat celah tepi ibu jarinya tu, ambo lihat ada macam lidi halus tersembul keluar.


Ambo kawal nafas dan kemudian buat aturan nafas berangkai. Masuk ulang nafas ke 3, ambo tahan nafas di tengah perut dan alirkan tenaga ke meridian tapak tangan. Bila dah terasa tapak tangan ambo ni panas dan nampak semakin merah, ambo baca ayat luncur sebanyak 3 kali dari surah At-Taubah:127.


'summan sorofu sarofallah hukulu bahum bi-annahum qawmun la yaf qohum'.


Tanpa berlengah, ambo jurus ke arah betis kaki makcik tu, turun berakhir ke ibu jari kakinya.


Kemudian, ambo tarik 'benda' tu menggunakan pengepit uban. Lidi halus yang panjangnya dalam 3cm tu sebenarnya tulang yang sudah diracik.


"macamana ustaz tahu makcik pakai susuk? Tak ada siapa tahu pun selama ni. Keluarga makcik pun tak tahu", tanyanya hairan.


Ambo hanya senyum sahaja sebab kalau terang pada yang bukan ahli, memang tak akan faham pun. 😅


"bila makcik pakai nih? dengan siapa?".


"lama dah ust. Puluh tahun dah. Masa lepas beranak anak sulong lagi".


"Bidan ke yang pakaikan?", tanya ambo meneka.


Dia mengangguk. Terangnya lagi, tujuan dia pakai tu untuk tundukkan suami sebab suaminya panas baran sangat. Awal² kahwin dulu memang sumpah seranah dan makan penampar dah selalu sangat kena. Tu yang pakai susuk tulang Beruang sebab bidan tu kasihan tengok makcik kena macam tu.


Beberapa kali ambo menghela nafas panjang. Benda dah jadi. Suami pun dah meninggal lama dah. Ambo nasihat pada makcik tu agar segera bertaubat. Moga² Allah ampun. Memang manusia tak lari dari buat kesilapan. Fitrah hidupnya begitu. Sebab itu Allah buka rahmatNya dengan peluang taubat. Betapa tingginya sifat Ar-Rahman dan Ar-Rahim Allah pada hambaNya.


Setelah ambo rukyah bahan rawatan untuk amalan di rumah, ambo teman makcik tu hingga ke luar rumah sambil tolong angkut botol-botol air mineral yang sudah dijampi.


"ust.. harap sudi terima hadiah tak seberapa ni. Ni makcik niat nak bagi ke ust masa dari rumah lagi. Sedap ni, durian kampung gred A.. "


Alhamdulillah.. Allah dengar rasa teringin dalam hati ambo hari ni. Walaupun dapat bayaran 5 inggit, ambo dapat hadiah 1 guni durian. Ikut harga pasaran, seguni tu memang beratus la harganya.. Syukur sangat..


Cuma yang tak sedapnya, sebaik saja makcik tu beredar, ambo nampak bayangan 6 orang lelaki berjubah putih sedang membawa keranda. Ikutkan pengalaman lepas, jika dapat bayangan begitu, bermakna orang yang ambo jumpa akan berakhir hidupnya tidak lama lagi. Wallahu'alam.


Beberapa bulan selepas itu, ambo dapat tahu makcik tu dah meninggal dari pesakit yang sekampung dengan makcik tu. Dia meninggal selang 3 hari selepas berubat dengan ambo. Semoga rohnya ditempatkan di kalangan hambaNya yang beriman. Al-Fatihah (dibaca).


Wassalam

MAKLUMAN

Sila layari blog ini secara Web View walaupun anda melayarinya melalui telefon pintar agar tidak terlepas info penting di sidebar yang disediakan.

Semak Akaun RIDAM yang sahih di sini jika ada urusan bayaran produk dan servis.

Syukran Jazilan.

.