Soal jawab TOYOL

Assalamualaikum..
Ingin saya berkongsi dengan pembaca berkenaan TOYOL yang seringkali disebut-sebut dan ada juga ditayang dalam filem..

Sebenarnya, TOYOL ni banyak version story nya... So, saya terangkan semua yang pernah saya dengar sebelum ini..

Version 1
Toyol adalah hasil pemujaan kepada mayat anak sulung dari ibu sulung yang mati pada hari Selasa. Mayat baby ini akan disalai selama 40 hari disamping dibaca beberapa mentera. Sebab itu orang dulu-dulu, kalau anak sulung mati dari ibu yang sulung hari selasa, kubur akan dijaga sehingga 40 hari lamanya. Selepas 40 hari, mayat tersebut tidak boleh lagi diguna untuk menghadirkan toyol..Kira dah expired la.

Version 2
Toyol adalah anak jin yang perolehi samada menculiknya atau membuat perjanjian dengan ketua jin. Untuk mendapat toyol, ilmu kebatinan dan syirik perlu tinggi. Antara syaratnya ialah memberi makan darah tuan dari ibu jari kaki kiri atau jari manis tangan kanan.

Makanan Toyol
Ada yang mengatakan hanya makan darah jari. Tapi ada juga yang makan telur ayam. Version lain pulak mengatakan bahawa toyol turut makan darah haid gadis sunti.

Kegemaran Toyol
Sifat Toyol seperti budak-budak. Antara kegemarannya ialah bermain dengan kacang hijau, syiling 10 sen dan gadis dara. Memang hajat tok bomoh akan terbantut kalau toyol jumpa barang mainan waktu nak mencuri. Jawabnya, sampai pagilah toyol tu leka tanpa terlupa kerjanya.

Toyol tidak tahu alam ngaib
Sebenarnya, toyol tak tahu pun dimana duit disorokkan. Biasanya, toyol akan buat intipan dahulu, kt mana duit disimpan.. Malam baru start kejer. Kadangkala, tuan toyol akan kasi spesifik location...senang sket kejer si toyol tu.

Duit betul-betul hilang angkara Toyol?
Ada beberapa pendapat tentang duit yang dicuri:

1- Duit tidak hilang. Tapi berkatnya diambil. Contohnya, kalau berkat ada pada duit RM10, nak habiskan belanja dengan RM10 memang lambat. Berbanding dengan duit RM100 yang tiada berkat.Kejap je habis belanja.

2-Duit hilang secara fizikal. Ni kira betul-betul lesap la.

Adakah duit letak dalam Al-Quran boleh dicuri toyol?
Jawabnya BOLEH. Quran untuk dibaca. Bukan peti simpanan. Dah banyak kes yang diterima. Still gak lesap duit tu.

Petua mengelak kecurian dari si Toyol
1-Letakkan kacang hijau atau duit 10sen di luar tempat simpanan. Insyaallah, dia akan leka bermain dengan benda tu hingga lupa tugas mencurinya.
2-Simpang duit di dalam uncang yang bertali. Dikatakan, toyol ni takut nak ambik sebab risau boleh tercekik.
3-Sertakan bersama Daun Jelatang Gajah. Dikatakan, daun ini amat ditakuti Toyol dan pembela pelesit.
4-Membaca ayatul qursi setiap kali menyimpan duit dan pohon pada Allah agar harta dijaga.

Soalan yang tak dapat dijawab sampai sekarang berkenaan Toyol
"Ustaz, dah kalau toyol tu kejernya mencuri, kenapa tuan toyol tak suruh toyolnya curi kat bank jer..?lagi banyak..Duit orang tak bayar zakat pun berlambak dalam bank tu"

Jawapannya: "wallahu'alam......"

3 Comments:

  1. AjeRi said...
    Saya ada baca dan tgk video org siam buat toyol ikut version 1. Diorang panggil toyol tu kumanthong atau golden child.

    Ngeri jugak tengok diorang buat tu, ust.janin bayi dia salai kat api mcm buat ikan salai plak.
    sHiDa said...
    Salam, saya nk tya...bulan puasa (bulan ramadhan) bole ke toyol buat keje mencuri duit...compius
    Saipul Yatie said...
    Salam saya pun nak tanya bulan puasa toyol buat kerja jugak ker

Post a Comment




Ssungguhnya, kesembuhan penyakit itu hanyalah dengan keizinan Allah. Kita perlu berusaha dan yakin akan ke-EsaanNya