Ads 468x60px

TABLIGH?

Salam...

Untuk makluman pembaca yang budiman dan kurang ajar, ingin saya jelaskan bahawa saya TIDAK PERNAH menghina TABLIGH seperti andaian sesetengah pihak pada entry 'Pengumuman Jodoh : Interview by RIDAM' .

Saya maklumkan begitu kerana ini PERMINTAAN PENCARI JODOH..

Baiklah, akan saya kupas hasil interview saya dengan pencari jodoh. Kesimpulannya begini:-

Pandangan terhadap Tabligh terbahagi kepada 2 iaitu:-

Pengamal SEPARA Ajaran Sunnah & Pengamal Asli Ajaran Sunnah

1)Pengamal SEPARA Ajaran Sunnah dalam Tabligh

Mengamalkan ajaran yang dilakukan oleh Rasullallah tapi kurang kepada perkara berikut:-
a. Kebersihan tidak dijaga
- pakaian solat nampak berdaki & sudah berminggu-minggu
- kayu sugi yg telah diguna (berbau) diletak dalam poket dan dibawa dlm solat jemaah.
Bayangkan bau busuk tu turut dihidu jemaah disebelah...eiiiii
b. 'Keluar' dlm tempoh tertentu dgn tidak diberi nafkah sewajarnya pada tanggungan.
* Banyak kes ini diadukan pada jabatan agama
c. Bangga dengan pegangan hingga menghina orang Islam yang lain.
* Angkuh, sombong dll

Kerana hal di atas, banyak yang fobia dengan Tabligh. Walaubagaimanapun, masih ada yang mengikuti Tabligh dengan ajaran yang sebenarnya iaitu pada:-

2) Pengamal Asli Ajaran Sunnah

Kelompok ini sepertimana puak (1) suka berjemaah, berdakwah ke jalan kebaikan dan suka mengimarahkan rumah Allah (masjid/surau). Tapi lihat tatacara kehidupan mereka:-

a.Kebersihan dititikberatkan
(janggut dibelai rapi, pakaian bersih dan sukakan haruman, kayu sugi disimpan ditempat sepatutnya bila mahu solat berjemaah)
b.'Keluar' setelah memastikan keperluan tanggungan cukup spt belanja dapur, nafkah batin, hal diri anak-anak sudah disemak dan tidak mengganggu urusan kerja / pendapatan.
c. Bersopan santun dlm percakapan, merendah diri dan tidak menghina orang. JUGA tidak angkuh dengan pegangan malahan mengajak orang luar bersama-sama berjemaah.

Saya mahu tanya pda pembaca..Group mana yang kalian hendak pilih untuk jadi teman hidup?

Tentu jawabnya nombor (2) kan.. Tapi berapa ramai yang macam nombor (2) ni?

Sebab itu, hal golongan nombor (1) ini menjadi punca nama TABLIGH rosak. Kerana itu jangan salahkan orang luar yang pernah mempunyai pengalaman dengan golongan Tabligh nombor (1) merasa FOBIA dalam kehidupan mereka.

Kalau kalian adalah TABLIGH dari golongan nombor (2), maka itulah sebaiknya. Tapi jika anda adalah dari golongan nombor (1), jangan bangga dengan pegangan kamu kerana kamu akan menjadi sendaan mereka diluar sana.

Saya hanya menyampai... Wallahu'alam..

*Guest pengecut ni dah tak ada modal nak 'pangkah' RIDAM gamaknya.. Biar serah pada Allah jer lah....
 
Blogger Templates