CATITKAN SOALAN ANDA … Hahahaha..


 Ok.. Petang tadi ada pelajar saya datang rumah untuk terima ijazah Amalan Derajat (janji pada penyumbang ke Eropah 2012). Alhamdulillah, yang datang dari Kuala Lipis ni orang kedua. Orang pertama pulak orang Melaka. Bersemangat betul diorang ni. Jauh tu..

Apa pun, saya tertarik tentang pelajar dari Kuala Lipis ni. Bila buka sehelai kertas, lengkap sedia soalan-soalan yang akan ditanya. Dah macam reporter. Soalannya tak lah banyak. 18 SOALAN JER…. Hihihhi..

Kagum sungguh. Memang ber sistem. Kalaulah pesakit-pesakit yang datang buat macam ni, tak adalah yang akan call tengah malam semata-mata nak tanya “Ustaz, buah limau ni nak belah berapa sebelum perah dalam air?”.

Ok.. bila buka semula e-diary dalam email saya, tahun 2009 dulu ada sorang pesakit dari hulu Terengganu. Dia lagi ‘Pure System’.. tapi bukan bab soalan, bab PERMINTAAN. Okey, kita lihat senarai permintaan yang dinyatakan (base on my record).

Saya: “Puan nak UST ikhtiar apa sebenarnya?”

Katanya:

“Okey Ustaz. Saya kalau boleh nak ust buat 100 malam solat hajat untuk saya murah rezeki dan berjaya dalam perniagaan saya. Kedua, saya nak ust khatamkan Quran 1 juz dengan niat wakil atas nama saya. Ketiga, kalau boleh ust buat Yasin 41 kali semalam selama 7 malam untuk ikhtiar segala hajat saya.Kalau ada juga sahabat ust yang nak gi umrah, boleh juga ust sampaikan hajat saya untuk didoakan depan kaabah. Saya juga nak ust ikhtiar rawat masalah sendi lutut dan sakit belakang saya. Boleh ustaz yer?”

Bini saya melopong bila dengar permintaan yang 'super hebat' tu.. Saya hanya senyum dan kata yang saya manusia biasa jer. Doa saya pun ada yang tak makbul, ini kan pulak doa untuk orang lain. Hanya untuk sejukkan hatinya, saya kata kan saya akan “fikirkan”.

Katanya, dia berharap sangat. Respon saya masih sama, akan saya “fikirkan”. Namun, saya ikhtiar juga mengubati masalah sarafnya.

Sebelum pulang, dia hadiahkan RM10 katanya sebagai upah rawatan. Katanya lagi, dok berubat fisio kat private hospital dah habis RM20k.

Saya hanya tersenyum… manusia.. manusia..

MAKLUMAN

Sila layari blog ini secara Web View walaupun anda melayarinya melalui telefon pintar agar tidak terlepas info penting di sidebar yang disediakan.

Semak Akaun RIDAM yang sahih di sini jika ada urusan bayaran produk dan servis.

Syukran Jazilan.

.