Luka Usus .. dari Diari Rawatan RIDAM






Seperti yang dijanjikan, ambo menunggu pesakit yang berjanji akan hadir jam 3:00 petang untuk rawatan Luka Usus. Namun, masa yang dijanjikan masih tidak nampak kehadirannya dan ambo cuba telefon untuk pengesahan.

Bila dihubungi, rupanya pesakit masih jauh dan masih dalam perjalanan. Terpaksalah ambo tunggu seketika.

RAWATAN..

Pesakit sampai di RIDAM sekitar jam 3:30 petang. Ambo terus menjemput mereka masuk dan tanpa tertangguh memulakan rawatan kerana selepas itu ada beberapa urusan penting yang perlu ambo kerjakan.

Menurut pesakit, dia telah pun menjalani Operasi Kolonoskopi dan menghulur beberapa keping gambar dalam ususnya yang luka, hasil dari prosedur tersebut. Bila ambo lihat gambar-gambar yang ditunjukkan, ambo hanya ketawa kecil. Kata ambo, luka tu nak dibandingkan dengan apa yang ambo alami setahun yang lalu sangat berbeza peratusnya. Giliran ambo pula tunjukkan rakaman video Operasi Endoskopi yang telah ambo lalui. Memang ketara luka dalam usus ambo berbanding yang pesakit alami.

Bila diberitakan bahawa pesakit juga mengandung anak sulong, datang pula rasa risau. Manakan tidak, seharian asyik menahan sakit perut yang kepedihan terutama selepas makan atau minum. Di samping  beban mengandung, rasa perih juga pesakit kerana dia juga perlu kerap ke tandas. Pesakit juga masih pelajar universiti dalam Pengajian Syariah dan berkahwin muda. Banyak juga tanggungjawabnya..

Ambo faham akan kerisauan yang pesakit dan suaminya lalui. Ambo nasihatkan mereka agar bersabar dan meyakinkan mereka bahawa masalah tersebut boleh di atasi jika kita yakin pada Allah dan berusaha. Contoh mudah yang ambo berikan adalah diri ambo sendiri kerana ambo pernah mengalami masalah yang sama, malahan lebih teruk penyakitnnya.

Melalui Mesin Akupuntur, ambo check point-point badan yang lain kalau pesakit juga mengalami abdomen bermasalah. Bila terdeteksi point perut menghala point hempedu, ambo pasti pesakit juga mengalami masalah Gastrik dan soalan ambo diakui oleh pesakit. Selain itu, hanya ususnya sahaja yang bermasalah.

RUKYAH..

Ambo menyuruh pesakit baring dan menutup hadapan badannya dengan kain sejadah yang tebal. Tindakan sebegitu perlu untuk menghindar gambaran bentuk badan pesakit dari pandangan perawat yang bukan muhrim.

Setelah mendapat izin dari suami pesakit, ambo letakkan tapak tangan setentang dengan bahagian usus dan memulakan bacaan Rukyah.

Antara ayat-ayat yang ambo bacakan adalah Al-Fatihah 7x, Doa-doa syifa’ dan Doa Mencantum Luka iaitu “Bismillahi turbatu ardina, biri-koti ba’dina, yushfaa saqi-muna, bi'izni robbina” sebanyak 3 kali.

Ketika membaca doa mencantum luka itu, ambo qasadkan pemikiran mengikut gambaran usus pesakit yang bermasalah agar lukanya kembali bercantum dan ususnya licin serta sembuh. Kemudian ambo suruh pesakit mengucap 3 kali sebagai tanda rawatan berakhir.

Ambo senaraikan makanan pantang 40 hari untuk pesakit iaitu Pulut, Ubi Kayu, Air Kelapa, Air Tebu, Telur Itik dan mengurangkan makan Taugeh dalam menu makanannya. Tujuan pantang ini adalah untuk menjaga tubuh badan dari mudah terkena bisa angin yang mungkin melambatkan proses penyembuhan.

Selain itu, ambo berikan mereka sebotol air mineral dan 5 botol Air Yougurt yang siap dirukyah dengan ayat-ayat yang sama semasa merawat untuk diminum selama 5 hari. Dari pengamatan ambo, insyaallah lukanya akan pulih sekitar 2 hingga 3 hari saja.. Amin..

Memandangkan pesakit masih pelajar, baru berkahwin dan sedang mengandung, ambo pasti dia memerlukan dana kewangan yang banyak untuk pengurusan keluarga di awal perkahwinan. Maka, ambo beri diskaun harga upah rawatan agar tidak membebankan ekonomi mereka.

Semoga pesakit cepat sembuh, sihat kandungannya hingga bersalin dan bahagia dalam kehidupannya bersama suami. Amin Ya Robbul ‘Alamin..



p/s: Rujukan Doa Mencantum Luka dalam bahasa Arab


Semoga Bermanfaat..

MAKLUMAN

Sila layari blog ini secara Web View walaupun anda melayarinya melalui telefon pintar agar tidak terlepas info penting di sidebar yang disediakan.

Semak Akaun RIDAM yang sahih di sini jika ada urusan bayaran produk dan servis.

Syukran Jazilan.

.