Ads 468x60px

Cerita Tipu @ Rekaan shj... Ilmu Parang Terbang bolehkah dipelajari?

RIDAM pada kali ni sajer-sajer nak ceritakan cerita tipu hanya untuk latihan penulisan. :D

Al-Kisah, pada suatu malam yang hening, RIDAM dok syok layan facebook. Tiba-tiba..jeng..jeng..jeng...RIDAM dihubungi oleh seorang peminat rawatan Melayu Kuno yang juga seorang perawat sambilan. Sembang-punya sembang, tiba-tiba masuklah bab ilmu parang terbang ni. Satu soalan yang di tanya, 'ilmu parang terbang ni boleh belajar ker?'..

RIDAM yang tak ada ilmu ni pakai jawab jer lah dengan pendapat yang tak seberapa ni dengan jawapan 'boleh' dan 'tidak boleh'..

Dia bertanya lagi...'kenapa boleh' dan 'kenapa tidak boleh'. Maka, RIDAM yang memang tak ada ilmu ni pun jawablah dengan panjang lebar..

RIDAM kata, ilmu Parang Terbang tu adalah 'Ilmu Bangkit' dalam istilah ilmu Melayu Lama. Ilmu Bangkit ni boleh menjadi dua hala iaitu Membangkitkan Jin atau Membangkitkan Barang.

Ilmu Bangkit Jin ni adalah Ilmu Mendampingi Jin dan ianya dikenali dengan pelbagai gelaran seperti Tumpang Khadam, Teman Pelindung dan sebagainya. Dan hukum mempelajari ilmu ini adalah HARAM..

Manakala ilmu bangkit barang pula pelbagai jenis dimana membangkitkan sesuatu barang agar ia 'hidup' bagi tujuan tertentu. Contohnya ilmu parang terbang, parang panjang, parang kentot, parang lonjong, parang kayu, parang batu dan pelbagai jenis ilmu bapak parang selain ilmu terbang barang yang lain seperti batu, kayu, besi, ranting dan seangkatan dengannya.

Maka si perawat sambilan pun bertanyalah lagi kepada RIDAM yang tak ada ilmu ni.. 'barang hidup tu macam mana Ustaz..?'

RIDAM dengan perasaan gundah-gelananya pun menjawab..'Barang apa pun dalam dunia ni adalah HIDUP. Dalam Quran pun ada beritahu. Banyak ayat yang menyuruh sekalian makhlukNya bertasbih kepadaNya iaitu:

“Bertasbih kepada Allah apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi; dan Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana” (Al-Hasyr :1)

“Bertasbih kepada Allah apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi; dan Di
“Senantiasa bertasbih kepada Allah apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi; Raja Yang Maha Suci, Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana”
(Al-Jumu’ah :1)

“Senantiasa bertasbih kepada Allah apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi; hanya Allahlah yang mempunyai semua kerajaan dan semua puji-pujian, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu” (At-Taghaabun:1)

Jadi, dalil yang mengatakan SEKALIAN MAKHLUK itu hidup ada dinyatakan dalam Al-Quran iaitu bilamana disuruh bertasbih pada Allah.

Apa ada dalam bumi? Macam-macam ada kan...? Batu, kayu, besi, pokok, angin dan macam-macam lagi lah... Kesemua makhluk ini mempunyai zarah atau atom hidup di dalamnya termasuklah dalam diri Manusia. Ia makhluk HIDUP.

Jadi pasal Ilmu Parang Terbang tu, zarah dalam parang tu dibangkit untuk berkomunikasi dengan tujuan tertentu.

Ilmu Parang Terbang ni ada dua jenis iaitu HALAL dan HARAM.

HARAM
kalau kandungannya disertai dengan mantera memuja selain Allah atau tujuan menunjuk-nunjuk atau seumpamanya.

HALAL
kalau pengamal Parang Terbang mintak pada Allah dengan doa halal seperti dari ayat Al-Quran/ Zikir untuk terbangkan parang mencantas orang zalim dikala sudah tiada kekuatan diri melawan mereka.

------------

Si perawat tadi bertanya lagi pada RIDAM. 'Kalau macam tu, kenapa tak guna ilmu parang terbang ni agar boleh catas kepala orang Israel zalim di Palestin tu..? kan senang..?'..

Maka dengan machonya, RIDAM menjawab sambil mengujinya...

'saudara..awak pernah tak pagar rumah dengan Al-Quran / Zikir bila merawat?'

Dia pun jawab...'pernah...kenapa?'

'apa tujuan awak...?'

Dia pun jawab lagi dengan confident nya.. 'untuk melindungi isi rumah dari gangguan jin dan orang yang zalim...'

RIDAM pun tak habis-habis lagi tanya...'zalim tu ditujukan pada siapa?'

Sekali lagi dia jawab..'orang jahat la...pencuri ker...perompak ker...orang niat jahat ker...'

Ditanya lagi oleh RIDAM...'SETUJU TAK kalau saya kata Israel kat palestin tu ZALIM dan ORANG JAHAT..?'

Dengan over confident nya dia jawab lagi...'SETUJU...! '

Lalu, RIDAM pun tanyalah soalan maut padanya.. 'Habis tu, KENAPA AWAK TAK PAGAR JER SELURUH PALESTIN TU DARI ORANG ISRAEL TU...? kan lagi senang...? '

Maka dengan kesiannya dia menjawab.. 'terkena saya USTAZ...'

Maka, tergelak-gelak lah RIDAM bila membaca jawapan sebegitu di ruangan chat facebooknya... Tak sangka, bumi tak habis pijak, dah berangan dok sentuh langit...

Orang tua kata apa? Hah....Gajah depan mata tak nampak, nyamuk kat belakang pintu leh pulak nampak..

Dah tu, Orang moden kata apa pulak? .. senang jer, SERBAN atas kepala berbelit TAK SEDAR.. kain selendang orang yang lalu kat pasar malam perasan pulak...

-----

Maka RIDAM menambah lagi cerita kelentongnya itu..Kata RIDAM dalam chit-chatnya di facebook dengan hamba Allah tersebut...

'Jangan terus letak hukum.. BELAJAR DULU dan NILAI kan..jangan pulak melencong ke Tempat Membeli Belah di Nilai pulak...

Nama amalan mungkin sama.. Tapi AMALAN tak semestinya sama..

-----

Tapi yang RIDAM terkejut bila si PERAWAT tu tak mengalah lagi tu....Dia tanya lagi...
"Tapi Nabi tak ajar Ustaz...?' Kenapa PERLU belajar..."

Apalagi, RIDAM sound la balik.. 'Bila pulak saya kata PERLU BELAJAR? Ada ke saya kata PERLU?' Tak ada kan..? '

Terkontang-kanting member tu nak jawab... Mati akal dia...Tapi dia control lagi..
'Maksud saya, kenapa perlu, bagi orang yang nak belajar.. Nabi tak ajar kan..?'

Ish..ish..ish...tak paham-paham lagi budak tua ni....RIDAM pun add lagi statement kelentongnya..

'Kalau setakat nak tahu dengan syarat ilmu tu mendekatkan diri pada Allah, kenapa tidak boleh..? Mintak pun pada Allah, agar parang tu boleh catas kepala orang zalim kan..?Bukan mintak pada parang.... Kan konsep doa digunakan. Nak takwil apa lagi....?' Lagipun, kalau nak mintak parang tu catas semua kepala orang zalim Israel, perawat tu kena ada di sana.. Ilmu Parang Terbang ni disyaratkan bilamana pengamal berada dalam keadaan darurat iaitu darurat yang berkait dengan bangkit jatuhnya Islam. Bukan suka-suka leh demo... PENGAMAL dari Malaysia ni nak g palestin macam mana..? Bukan leh suka-suka masuk palestin.. Kena ada tujuan diplomatik...

Yang dalam kes 16 Mei 1969 tu kan dalam keadaan darurat dimana pengamal sendiri (Kiyai Salleh) ada di situ...'

Maka, si perawat sambilan tu pun surrender la.. Dekat 10 minit dia tak reply chat RIDAM hinggalah di reply..

'tima kasih sheikh..! saya dah faham'

Dan RIDAM dengan selamba pun balas.. 'baguslah kalau dah faham...Sebab letih jugaklah nak ceritakan kisah kelentong saya ni pada awak.. Boleh la saya 'pergi dengan aman..'

Dengan terkejutnya dia menaip lagi...'pergi mana Ustaz.......?????'..mungkin dia jangkakan 'pergi' tu sama dengan 'mati' kot...

RIDAM pun jawab... 'PERGI SAHUR....bye..Assalamualaikum..'

Kemudian RIDAM shutdown laptopnya dan makan sahur bersama isteri tersayang..

TAMAT

............................................................................................

kisah di atas tiada kaitan dengan yang hidup,yang mati,yang bersongkok, berkopiah, tidak berketayap atau yang berserban sekalipun. Semua cerita di atas hanyalah cerita & pendapat rekaan semata-mata tanpa ada niat memburuk-burukkan pihak lain.

Maka, diharap kisah rekaan di atas tidak akan mewujudkan perbalahan atau saman-menyaman diantara sesama manusia atau pun makhluk jin yang masih hidup.. Sekian.. :D
 
Blogger Templates