Salam...

Lama sungguh RIDAM tak post entry.. Maklumlah, baru dapat baby baru..Erm..pasal tajuk entry terbaru kali ni, rasanya agak ’panas’ untuk dibincangkan.. Tapi atas dasar penyampaian ilmu, elok juga kita perhatikan bab ni..

Yelah, kita kan sedia maklum...kat Malaysia dan negara lain di dunia ini, ada puak yang suka mengkafirkan orang dan ada puak yang suka meng-HARAM kan sesuatu tanpa pengajian mendalam pada sesuatu hukum yang diberikan.

RIDAM di sini BUKAN nak jadi MUFTI INSTANT..Apatah lagi nak jadi USTAZ INSTANT yang sememangnya tiada kelayakan seperti yang di war-warkan.. Namun, adalah wajib untuk RIDAM kongsikan ilmu sedikit yang ada pada diri yang serba jahil ni. Moga Allah memberi petunjuk sentiasa...

Begini.....

Wafaq adalah TULISAN yang dilukis dalam bentuk SIMBOL, GAMBARAJAH, NOMBOR atau HURUF yang tertentu dimana ianya membawa maksud yang tertentu.

Antara bahasa glamour yang digunakan dalam penghasilan wafaq adalah dari bahasa SURYANI, IBRANI, HIEROGLIF atau HURUF HIJAIYAH.

Gunaan wafaq membawa kepada niat yang tertentu seperti pengasihan, kekuatan, amalan, kebatinan dan sebagainya.

HUKUM WAFAQ

Ada 3 hadis / riwayat tersohor berkenaan wafaq ini iaitu:-

1)

Abdullah bin Makrumah bin Abdul Uza meriwayatkan kepada Abu Haqqah bin Makhsy dari Abu Mukhsyim Al Wahat, bahawa Rasullullah SAW sedang berada di atas unta bersama Ali Ra , lalu berjalan seorang lelaki dari kaum al muhajirin, lalu Baginda bersabda kepada lelaki itu..."Apa yang ada pada lehermu itu..?"
Jawab lelaki itu..."Azhiimah (awfaq atau wafaq) yang saya buat sendiri ya Rasullullah...!
...setelah orang itu berlalu, Ali bertanya.."Yaa Rasullullah, tidakkan engkau melarangnya...? Sabda Rasul SAW....'TIDAK MENGAPA...KERANA AZHIIMAH (AWFAQ ATAU WAFAQ) ITU BERISIKAN KALAMULLAH..."

2)

Abdullah Hannafi bin Abdul Yazid Al Harqani dari Hudzaifah Al Adawy dari Yahya bin Malik menceritakan, bahawa ada seorang lelaki dari kaum Al Khazraj sebelum perang Badar, mengatakan kepada kawannya dan didengar oleh Rasullullah SAW...Lelaki itu mengatakan: ;' AZHIIMAH (AWFAQ ATAU WAFAQ) DAN RUQYAH ITU ADALAH HARAM HUKUMNYA
Nabi SAW bersabda kepadanya....'APAKAH ENGKAU TELAH MENERIMA WAHYU ALLAH SEBELUM AKU, MENGENAI HAL ITU?"...dan lelaki itu pun berlalu pergi dengan perasaan malu atas ucapan sindiran Rasullullah SAW...dan dari semenjak itu, dirinya tidak penah terlihat lagi sampai perang badar selesai... (HR MUSLIM).

3)

Ibnu Abbas ra menceritakan kepada Abdu Manaf Al Makhzummy bin Abi Al Arqam, bahawa ketika Rasulullah SAW melihat seorang lelaki dari kaum Ansar tengah mengikat sesuatu pada kepala orang yang terkena penyakit gila.. lalu beliau bersabda...."Apa yang kamu ikatkan di kepala orang itu....
Jawab lelaki itu " Ya Rasulullah, ku ikatkan dia dengan azhiimah (awfaq atau wafaq)..
Rasullullah SAW..." Tidak mengapa, jika mendatangkan manfaat para orang itu" (HR Ibnu Abbas)

------------------------------------------------------

Dari 3 hadis di atas, ada beberapa point yang boleh kita perhatikan pada kisahnya iaitu:-

1- Rasulullah TIDAK MELARANG WAFAQ yang BERISIKAN nama Allah.

2- Rasulullah mengatakan WAFAQ juga sebagai cabang ikhtiar dimana ianya boleh memberi manfaat kepada pemakainya (kuasa mutlak adalah milik Allah) . (lihat hadis no.3)

3- Rasulullah menyindir pada orang yang suka-suka buat hukum sendiri. Maknanya, jangan jadi MUFTI INSTANT...!

----------------------------------------------

Kesimpulan yang lebih DETAIL pada soal perbincangan wafaq ini ialah:

”JANGAN GUNA WAFAQ KALAU TAK FAHAM ISI KANDUNGANNYA..!”

Kenapa?

Jawapan: Ada pada contoh di bawah ni.. Baca dan sabar...

-------------------------------------------------------

Mari kita lihat gambarajah yang selalu digantung di rumah orang, kedai makan, pejabat, sekolah dan sewaktu dengannya.

Gambar 1:

Ada tak tengok orang gantung gambar ni?

Salah tak? Confirm, ramai yang kata tak salah.. kan?

Gambar (2) bawah ni pulak? Salah tak?

Pun ramai yang kata tak salah kan? Sebab faham apa maknanya kan...?

Kalau macam tu, gambar (3) bawah ni pulak..?

Tentu ramai yang kata haram kan...?

Itulah jawabnya kalau tak ngaji, tak belajar, tak faham dan bodoh sombong..! Kalau tak faham, jangan keluar fatwa..! Lebih baik diam dari berkata-kata... Leh jadi fitnah tau..!

Sebenarnya, gambar (3) di atas adalah bahasa SURYANI.. dalam erti kata lain bahasa lama yang diguna oleh Kaum Suryan Kuno.. Itu RIDAM tak display bacaan dalam BAHASA TAMIL lagi... sah-sah lepas ni kata RIDAM sesat pulak dah...Tak pun, ada pulak mulut sumbang yang kata RIDAM ni geng HINDRAF pulak..yelah, bahasa TAMIL katakan... hehehe

Macam ni, kita tengok jadual kod bahasa Suryani di bawah.

Dari kod di atas ni, sebutan BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM dipecahkan kepada bahagian berikut:-

Maka, disinilah dikatakan wafaq bila ia dipamer dalam gambar yang dinyatakan iaitu:-


Ini tak masuk lagi paparan bahasa lain dalam mempamer ayat 1000 dinar, Al-Ikhlas, ayatul Qursi, Al-Fatihah dan sebagainya..

Persoalannya..

kenapa nak kena tulis dalam bahasa kod ni..? Tak boleh teruskan dalam bahasa Arab ker?

Jawapan:

Kerana, asalnya tulisan sepertimana di atas adalah untuk paparan mereka yang buta bahasa Arab. Jadi, kepada kaum yang tidak pandai membaca dalam bahasa Arab tetapi mahu juga membaca ayat-ayat Quran atau doa sebagai hafalan mereka, jalan alternatif ialah dengan penggunaan bahasa yang mereka fahami digunakan.

Oleh kerana menjadi amalan dari puak sebegini, penggunaan bahasa kod sepertimana di atas menjadi trend dalam Pengamal Ilmu Hikmah sebagai rahsia amalan mereka dari pengetahuan orang awam.

Oleh kerana itu, di zaman moden yang serba canggih ni, elok kiranya kita guna bahasa Arab saja. Kalau alasan tak pandai, banyak cara untuk belajar. Pusat Iqra’ berlambak, sahabat graduated Al-Azhar, Ustaz-ustaz dan ustazah banyak boleh dirujuk. Internet pun ada.. Kamus online bahasa arab-melayu pun ada...Kat kedai buku, bersepah jual buku belajar bahasa Arab... lu pikir lah sendiri k...

Persoalan lagi..

Dah tu, kenapa haram kalau tak tahu..?

Jawapannya..

Ish..bahaya..contohnya, orang yang tak tahu, gantung wafaq seperti di bawah ni..

Tahu tak makna wafaq di atas... ni jawapannya:-


Paham tak...maknanya di atas: AZAZIL... Nama IBLIS tau..! BAHAYA..!

---

Di harap, pemahaman pada perkara wafaq ni memuaskan hati pembaca.

Dalam erti kata lain, TIDAK DIGALAKKAN PENGGUNAAN WAFAQ kerana ia boleh menzahirkan kebergantungan selain ALLAH secara tidak sedar..

Contohnya WAFAQ HALAL dibawa kononnya sebagai ikhtiar perlindungan diri. One day...wafaq tu hilang, maka hati tiba-tiba kata macam ni:-

”Alamak..wafaq tu hilang la pulak.. Habislah aku...siapa pulak nak lindung aku kalau aku kena belasah dek orang nanti...”

Hah...kan dah jadi syirik tu...

Sebab tu lah wafaq ni tak digalakkan.. BAHAYA tuuuuuuu...

Ada pahammmm.......? :D

9 Comments:

  1. ukhti,mardhiah said...
    salam tuan,
    *(,^.^,)*
    yeayyy..
    hebat...memg menambahkn pgetahuan sungguh...
    syukran untuk ilmunya
    bimasakti2020 said...
    Ana rasa, sebaiknya kita janganlah mengatakan kepada orang ramai agar menjauhkan azimat sedangkan Nabi S.A.W. tiada mencegah menggunakannya. Kalau nak kata tenteng syirik, beribu perkara dalam kehidupan kita ini jika tersalah iktikad boleh menjatuhkan kita kelembah syirik, mistalnya ketergantungan sesaorang kepada duit, senjata, doktor, ubat2an, makanan, suami dan lain2 lagi.
    Darul Manzil said...
    Terima kasih di atas komen bimasakti2020...Ambo TIDAK ADA MENGATAKAN HARAM pd azimat.Ambo berikan maksud tersirat iaitu: Gunalah kalau faham apa yg dikatakan azimat...Kalau TAK FAHAM, jangan guna".Hal syirik blh berlaku tanpa sedar kalau kita tak hati-hati.. Pls don't make any PROVOKASI kt blog ambo ni.. Sekian.. Terima kasih kerana MENGOMEN.... jgn MENGOMEL sudah.. :D
    Waleed said...
    Tahniah Ustaz. Lama tak hubungi ustaz. Moga Allah tambahi nikmat dan berkat. makin mantop maklumat ana nih. Bab ummu sibyan bila ustaz nak ulas?
    Waleed said...
    This comment has been removed by the author.
    wania said...
    Alhamdulillah. Baru saya faham sebab saya ada merujuk kepada seorang pengamal perubatan Islam (ustaz A)tentang masalah sy. Selain mengajar ayat2 Quran tertentu sebagai amalan, ada jugak ustaz A sertakan wafaq. Baru2 ni terdengar dlm program 'Tanyalah Ustaz TV9' yg kata wafaq haram. Confius jugak saya sebab selama kenal dgn ustaz A, dia memang merawat dgn ayat quran sepenuhnya, selain sembahyang hajat. Takkan dia buat mende syirik lak. Dgn penerangan ustaz baru saya faham. Terima kasih... Patutlah Ustaz A selalu pesan, dia hanya ikhtiar...penyembuhnya Allah s.w.t. Dia bimbang kita bergantung pd wafaq agaknya.
    john abdullah said...
    ustaz bole sy nk lebih mengatahui tentang wafaq sb sy ade telihat simbol wafaq pada buku2 perubatan islam...ustaz bole terangkan lebih lanjut ttg simbol2 wafaq nie
    Adzam Rasdi said...
    Slm..saya seorg penuntut ilmu hadis..saya tertarik dgn hadis2 yg ustaz dtgkn di atas.. mohon ustaz dtgkn sumber/takhrij hadis2 tersebut kerana sy gagal menemuinya.. hadis riwayat muslim tersebut dlm kitab & bab apa ye? Nombor hadis? Jazakumullah
    ganjar nada said...
    Apakah wafaq itu merupakan salah satu alat ? jika iya bagaimana cara bekerjanya? apakah pengaruh didalamnya ada sesuatu ? mohon pencerahanya ustadz

Post a Comment




Ssungguhnya, kesembuhan penyakit itu hanyalah dengan keizinan Allah. Kita perlu berusaha dan yakin akan ke-EsaanNya