Ads 468x60px

Petua Pancing Ikan.. HOT.....!!

SEKALI SEKALA....
----------------------------------------------------------------
Hey segala ikan lautan..!!!!
Juga yang di sungai, tasik dan paya.
Dengar apa kataku,
Makanan aku sedia dah padamu hari ni,
Hok selain ni, haram untuk isi perutmu,
Mu tak sentuh, aku sumpah mu sakit perut,
Datanglah..datanglah.. datanglah...
Berkat Lailahaillallah Muhammad Rasulallah.
----------------------------------------------------------------
Seorang member sejak dari zaman sekolah datang berjumpa saya untuk minta amalan nak dapat ikan ketika memancing.. Punyalah gila pancing, pagi raya pun gi mancing jugak...

Entah kenapa rasa hari tu rasa nak 'pekena' member lama sekali sekala... hehehehe.... Maka saya pun kasilah 'mentera rekaan' di atas... Percaya bulat-bulat si member tu...
Kata saya padanya, "lepas taruk umpan kat mata kail, mu baca mentera ni dan ludah pada umpan tu.. Kena tawakkal tau...". Maka mengangguk la si member tu...

Malam tu jugak lah dia gi mancing.. Yang peliknya, makin tak dapat ikan adalah... Biasanya, paling kurang seekor ikan pasti menjadi rezeki sebelum ini.. Dia fikir ini ujian amal kot.. Malam kedua cuba lagi.. sama jugak.. malam ke-3 pun sama... dekat seminggu pun sama... Dia pun pelik bin hairan...
Maka dia datang semula cari saya..

Kamil: Syakirin... ada aku saloh baca ker mentera yang mu ajor ari tu...

Saya: Cer cuba try test... baca skali...

*maka dia bacalah dengan khusyuknya... Cuma tak bertarannum jer...

Kamil: Camana...? ada saloh ker aku baca..?

Saya: Okey jer aku dengor... Takdok saloh pung..

Kamil: Aik... tp tok jadilah... makin teruk ader... bakper ar..?

Masa tu saya tak tahan dah nak gelak.. Maka saya gelak sepuas-puasnya.. Siap pegang perut dan menunduk lagi...

Kamil: Bakper pulok mu ni...?

Saya: Cuba mu tengok molek ayat dalam mentera tu.. Awal-awal lagi dah sumpah si ikan tu... Ikan mana nak makan umpan kalau dah awal-awal disumpahnya ikan tu... kih..kih..kih... Mu ni pun satu lah.. lurus sangat...

Kamil: Lor.. patut aku rasa pelik jer bila mu bagi mentera tu.. Sebelum ni, kalu bab berubat, mu ni jenis bagi ayat Quran, tak pun doa jer...

*dia tak sedar lagi tu kena tipu... tiba-tiba....

Kamil: Eh.. mu kenakan aku ya Syakirin... ??? kurang ajor mu...

*Walaupun marah tapi masih boleh gelak lagi tu...


Saya: Ya Rabbi.. aku kenakan mu sebab nak bagi nasihat...

Kamil: Nasihat apa macam tu.. Nyusoh ke orang...

Saya: Laa... cuba mu ingat balik.. Sejak mu ngail dari sekoloh rendah sampai sebelum ni, mu TAK PERNAH balik dengan tangan kosong kalu gi ngail... Kenapa tiba-tiba mu nak ambil amalan sedangkan tubuh badan mu tu Allah letak rezeki yang jarang orang boleh....

Kamil: errr...

Saya: Nanti... biar aku habiskan ayat aku dulu... Orang lain ngail dengan mu ada balik kosong.. Mu senang-senang ikan makan umpan.. Bakper tak bersyukur...? Pertandingan kolam aku rasa lebih 5,6 kali dah menang... Balik modal dah rasanya kan...?

Kamil: Yelah.. aku lupa Syakirin.. terima kasih sebab ingatkan aku...

Saya: Doh... mu nak sungguh ker amalan dapat ikan ni..?

Kamil: Takper lah.. takut aku kena macam ari tu..

Saya: Kali ni sungguh... Ayat Quran ni.. nak ker..?

Kamil: Sungguh..? Kalu gitu nak lah..

Saya: Tengok.. baru test sikit dah tukar pendirian.. Tak konsisten langsung...

Kamil: Eh... mu ni gok.. Asyik nak mengena aku jer... Aku gurau jelah.. hehehe...

Saya: Gurau lah sangat... Dah,, nak tak...??? Ada sungguh ni...

Kamil: Ikut pandai mu lah Syakirin eh....

Maka saya pun bagilah amalan tersebut sebelum dia merajuk

------------------------------
Moral Of This Story...
------------------------------

Bersyukur... Sebab, syukur ini antara asbab murahnya rezeki... Insyaallah..

Sebagaimana sebahagian petikan firmanNya:

....maka mintalah rezki itu di sisi Allah, dan sembahlah Dia dan bersyukurlah kepada-Nya. Hanya kepada-Nyalah kamu akan dikembalikan. (Al-Ankabut:17)
 
Blogger Templates