Jangan JUMUD atau Angkuh sebab Kamu Graduated Timur Tengah...


Kisah (1)
Semasa saya merawat seorang pesakit, sebelum saya balik, saya guna petua yang pernah di ajar salah seorang guru iaitu meletakkan belahan Bawang Merah untuk setiap penjuru. Kata guru saya, itu adalah petua kesihatan dan sebagai ikhtiar ke arah tersebut.

Bila cerita dalam seminar, ada sorang tali barut 'Tok Guru' report dan kata saya ni belajar ilmu bidaah serta sesat..Katanya 'percaya' adat tahyol... Saya hanya ketawa bila di kata begitu..

Takdir Allah, kajian Jabatan Kesihatan sendiri mengesahkan, bawang Merah adalah ejen penyerap bakteria... Maka petua letak belahan bawang Merah tu adalah bijak sebagai satu kaedah menarik dan mengurung bakteria yang ada. Ada satu kajian dimana ramai penduduk sebuah kampung kena macam-macam penyakit kecuali ada satu keluarga yang sihat.. Bila check kat umah diorang, rupanya diorang amal petua tu.. Belahan bawang yg diguna di bawa ujian ke makmal dan memang banyak kuman di situ...!!! Subhanallah

Saya hubungi dia balik dan tanya samada pendiriannya masih sama.. Dia kata "Ya dan kamu tak layak bicara bab rawatan sebab saya lagi tahu.. saya graduated from Timur Tengah..Banyak Syeikh saya jumpa dan berguru "..Dia kata sebagai Engineer, saya tak mampu hal perubatan Islam ni.. Saya tersenyum.. Sebab .. saya berubat bukan kerana saya MAMPU.. tapi saya berubat kerana TAWAKKAL dan DOA seiring dengan USAHA.. Sembuh atau tidak bukan kerja saya...

Then, saya pun kasi dalil sains dan penemuan Jabatan Kesihatan tersebut... Dia diam, letak phone dan sampai hari ni saya telefon dia tak di angkat.. toing.. toing.. toing..

Kisah (2)
Beberapa penyarah sebuah Universiti sibuk dok kecam ahli perubatan alternatif yang PERNAH belajar pondok di Thailand.. Katanya tak ikut standard dan no approval..Hanya dari Timur Tengah sahaja yang dipercayai sebab Nabi asalnya dari situ... Diorang bangga sebab sorang2 ada Degree, ada Master, ada PHD yang kebanyakkannya Arab punya tempat belajar..

Takdir Allah, diorang buat lawatan di suatu pondok lama di Pattani.. Bila tanya subjek apa yang di ajar.. Ada seorang pengajar tua jawab 20 subjek hingga khatam seperti tauhid, akidah, lughah, fekaq, usuluddin dan sebagainya..

Diorang kata mana pengajar lain..? Pengajar tua tu kata "HANYA AMBO SEORANG....." mak aih..!!! 20 kitab (atau lebih ilmu) dalam dada... Yang geng-geng pensyarah tu hanya belajar tesis.. satu kitab belum mampu hafal... Terdiam diorang... sampai sekarang diam lagi... toing. toing.. toing..

------------------------

PENGAJARAN:-

Itulah.. belajar dimana-mana pun tidak mengapa asal cukup ilmunya, capai target ilmunya, khatam pengajiannya... Jangan perendah orang. Allah tak suka..

Yang dok mengata tu cepat-cepat lah minta maaf... Yang khayal pandai tapi tegur tak beradap pun cepat2 lah minta maaf dan bertaubat.. Dosa dgn Allah on the spot boleh taubat.. Dgn orang ..???

Nabi sendiri yg pegang 'kunci' syurga' pun merendah diri.. Dengan budak2 boleh ketawa.. dengan org tua boleh bergurau.. dengan musuh cakap elok2... walaupun ketika baca khutbah Nabi nampak garang, tapi Baginda bijak mengatur suasana silaturrahim..


~ nasihat untuk saya dan sahabat sekalian..

MAKLUMAN

Sila layari blog ini secara Web View walaupun anda melayarinya melalui telefon pintar agar tidak terlepas info penting di sidebar yang disediakan.

Semak Akaun RIDAM yang sahih di sini jika ada urusan bayaran produk dan servis.

Syukran Jazilan.

.