"mazhab mana suruh mengamin di facebook nih?"


Soalan yang ditanya (baru tadi: 2:48am 12 Julai 2014)


[sahabaT]
"Salam Ustaz.. Nak tanya... mazhab mana suruh mengamin di facebook nih?.. Maaf Ustaz.. Harap tak keberatan menjawab"


Saya:
"Wsalam.. jawapan saya ni boleh dijawab jika awak dapat menjawab dua soalan saya.. Boleh.."


[sahabat]
"aik.. kenapa macam tu Ustaz..? Kan saya tanya dulu.. Jawab jelah..."


Saya:
"sebab bila awak jawab soalan tu, automatik awak akan dapat jawapannya.. boleh?"


[sahabat]
"erm.. bolehlah.. apa soalannya..?"


Saya:
"Ok.. soalan no.1, Awak tanya sekadar nak tahu atau awak nak sindir sapa-sapa...?"


[sahabat]
"Ish... sekadar nak tahu jer ust.. Walaupun Ustaz ada tulis doa kat wall, bukan niat saya nak tuju ker Ustaz....Tengok ramai pulak yang AMIN kan "


Saya:
ok..
"Soalan ke dua, adakah FB sudah wujud pada zaman ulamak Mazhab untuk kita tanya 'mazhab mana suruh mengamin di facebook nih?"..??"


[sahabat]
"err.. Memang lah tak ada..


Saya:
"Dah tu, kenapa soalan di tanya macam itu..? Kalau saya tanya lagi MAZHAB MANA YANG SURUH GUNA FACEBOOK NIH..? awak boleh jawab?"


[sahabat]
"Maaf Ustaz.. saya tersilap soalan kot. Agak lah, apa soalan yang perlu saya tanya sesuai dengan bab 'amin' di facebook ni?"


Saya:
"Sahabat... awak boleh tanya macam ini sebagai contoh:
--- Adakah boleh mengamin doa dalam FB? Adakah Islam membenarkannya..?---


[sahabat]
"Betul gak tu Ustaz... dah tu jawapannya apa..?"


Saya:
"Sebenarnya, bab hukum hakam ni saya masih jahil dan masih lagi belajar. Cuma jawapan pendapat saya yang boleh diberi. Jika salah jawapan saya, sila tegur secara private dan saya akan betulkan dan hebahkan semula di public.. Insyaallah..


[sahabat]
"Takper ust.. kita sama-sama belajar..


Saya:
"Ok.. Saya pernah mendengar dalam sebuah tazkirah (memang tak ingat bila) bahawa mengaminkan doa jika kita niat untuk jemaah dalam doa yang dibaca adalah SUNAT. Dalil yang diberi adalah pada kisah Rasulallah berdoa untuk diturunkan hujan dan doa tersebut diaminkan oleh sahabat yang ada".


[sahabat]
"Tapi tu Nabi berdoa jelas didengar sahabat... kat FB ni kita baca jer.. Boleh ker?"


Saya:
"Okay.. kalau macam tu, orang yang pekak tak boleh amin doa lah kalau Imam baca doa sebab dia tak dengar kan..? "


[sahabat]
"er...."


Saya:
" 'AMIN' kan satu permintaan dan harapan agar hajat tercapai...? Maka, adakah salah kalau seseorang itu berhajat sesuatu, dan dia pohon bila hajatnya sama dengan doa yang di dengar, di baca atau dilihat dengan lafaz AMIN iaitu khusus di tujukan pada Allah agar doanya makbul..?"


[sahabat]
"tak salah Ust.."


Saya:
"Kalau macam tu awak dah dapat jawapannya kan"


[sahabat]
"Ya Ustaz.. terima kasih..."


Saya:
"Cuba buka link ni.. dan tanya lagi pada orang lain yang lebih arif... Mana tahu masih ada kekurangan dalam jawapan saya..."
http://pondokhabib.wordpress.com/2011/05/28/hadis-berdoa-secara-berjemaah/


[sahabat]
"Baik Ust... terima kasih sekali lagi...


Saya:
"Sama-sama... "

MAKLUMAN

Sila layari blog ini secara Web View walaupun anda melayarinya melalui telefon pintar agar tidak terlepas info penting di sidebar yang disediakan.

Semak Akaun RIDAM yang sahih di sini jika ada urusan bayaran produk dan servis.

Syukran Jazilan.

.