KALAU PERNAH KENA TIPU, ITU FITRAH...


Pada suatu petang, saya dihubungi seorang lelaki.

Mr.K: Assalamualaikum Ustaz... Ustaz free ker?
Saya: Waalaikumsalam... Tengah tengok TV jer... saper ni..?

Mr.K: Saya K****... Ada hal sket nak minta bantuan Ustaz. Boleh ker?
Saya: Bantuan yang macam mana tu..?

Mr.K: Nak jumpa Ustaz dulu kalau boleh..
Saya: Yelah.. nak jumpa bila saya free tak ada masalah. Tapi citer lah dulu.. Kalau benda saya tak leh tolong, macam awak datang beraya jelah..

Mr.K: Tak sedap nak citer dalam telefon ni.. Tak best..
Saya: Pulak dah.. Best atau tak best setara mana tu..? Ada setara Nasi Arab tak kalau best..

* Kami sama-sama gelak...

Mr.K: Bukan best macam tu Ustaz...
Saya: Dah tu..?

Mr.K:Kalau tak jumpa rasa tak puas nak cerita... Boleh la Ustaz.. Malam ni free...?
Saya: Kalau macam tu, awak datang malam ni lah.. kebetulan saya free.. Tapi dah nak bersembang, bawa Sirap Limau Ais dua bungkus, mee goreng basah 2 bungkus saiz king dan snek apa-apa yang suka makan... Boleh...?

Mr.K:Aik... Bahan nak berubat ke tu Ustaz..? pelik jer...
Saya: Tak lah.. bahan nak teman sembang... tapi saya gurau jer... Datang lah..

Mr.K:Oh... ingatkan bahan nak berubat tadi.. ok... malam ni lepas Isyak boleh..?
Saya:Boleh jer... bereh arrr...

Mr.K: Beres Ustaz... roger...

Pada malamnya, datang si lelaki tu.. Pada pandangan zahir, pompuan yang tengok laki tu mesti jatuh hati.. Handsome tu satu hal... tapi kaya cakap luuuu...!!! Datang dengan Mercedes baru tu... umur tak masuk 30 tahun lagi....

Satu lagi, laki tu bawak sungguh bahan yang saya pesan.. Padahal gurau jer... Dapat lah jadi teman makan malam tu... heheheheh

Mula-mula, laki tu kenalkan diri.. Macam biasalah sebab belum kenal lagi.. Menurut lelaki tu, dia masih bujang... Tapi dalam perancangan nak kawin.. Katanya awek banyak.. Belum decide lagi nak pilih mana satu nak wat bini...

Saya kata nak pilih ikut syariat ada cara.. Kan Nabi ada guide 4 pilihan kalau nak cari jodoh... ? Dia kata dia tahu yang tu.. Dalam 4 pilihan tu, satu jer kurang iaitu bab Agama... Aisey man... yang tu senang jer nak cari.. Rapat lah dengan jemaah majlis ilmu.. Join orang-orang agama.. Insyaallah, saya kata dengan harta yang ada, pastu tambah pergaulan dia dengan orang beragama, tak mustahil ahli akan carikan jodoh kalau diminta pertolongan... Dah orang beragama, maka yang dicari pun tentu orang beragama jugak kan...

Masa tu lah dia eleng kepala beberapa kali...

Saya: Kenapa pulak.. Awak tak setuju ker pendapat saya ni..?
Mr.K: Bukan tak setuju Ustaz... tapi kerana orang beragama lah saya jadi macam ni...
Saya: Jadi macam mana pulak...???

* Dia diam sebentar... helakan nafas beberapa kali.. Seakan-seakan mencari semangat untuk meluahkan masalahnya..

Mr.K: Saya dulu gay Ustaz...
Saya: Hah...!!!!!..??? Biar betul awak ni..?

Mr.K: Yer Ustaz...
Saya: Masyaallah.. kenapa jadi macam tu..? Dah tu sekarang gay lagi ker...??

Mr.K: Alhamdulillah.. dah berubah 200% dah.. Tapi kena zina dulu baru jadi macam tu..
Saya: Pulak dah... macam mana pulak tu..?

Mr.K: Dulu ayah saya ada hantar saya gi sekolah tahfiz...
Saya: Bagus dah tu... Dah berapa juzuk hafal Quran..?

Mr.K: Tak banyak la Ustaz.. 27 Juzuk jer..
Saya: Hebat dah tu... tapi jadi gay tu masa bila pulak..?

Mr.K: Masa kat sekolah tahfiz tulah.. Masa tu saya umo 14 tahun..
Saya: Macam mana kat sekolah tahfiz jadi macam tu...?

Mr.K: Masa tu saya ada abang angkat.. Konon nak jadikan dia sebagai Mentor la.. Rupa-rupanya, masa dok baik tu, dia ambil kesempatan kat saya...
Saya:Maksud kamu, dia rogol kamu...?

Mr.K:Yer Ustaz... hampir setiap malam saya ‘kena’ kat bilik..
Saya: Kamu tak report kat Ustaz situ ker...?

Mr.K:Malu Ustaz...
Saya:Ish.. apa nak malu nyer.. Kamu kan teraniaya...?

Mr.K: Itulah masalahnya.. Lepas selalu ‘kena’, saya jadi seronok pulak..
Saya:Pulak dah...

Mr.K:Tapi tak lama seronok tu.. Bila abang angkat saya tu habis sekolah sebab sambung belajar ker Jordan, saya jadi sunyi.. Masa tulah saya buat perangai... Ponteng sekolah.. lompat pagar.. macam-macam lah Ustaz...
Saya: erm... tak kena buang sekolah pulak..?

Mr.K:Sebab kena buang lah, ayah saya masukkan saya ke sekolah biasa.. Terus masuk form3 dan ambik PMR..
Saya:Oooo... dah tu camana result PMR kamu... ? 2 tahun langkah tingkatan tu...

Mr.K:Itulah... mungkin otak saya ni Allah bagi pick-up agaknya.. Saya dapat 9A 1...
Saya: Fuh.. memang power... memang otak geliga awak ni..

Mr.K:Takder la Ustaz... biasa-biasa jer... Nak dengar lagi tak ni..?
Saya: Eh ... nak la...

Mr.K: Ok.. ringkas cerita, dengan result SPM, saya ambik Foundation dan ‘fly’ ke UK ambik Engineering..
Saya: Pergh... dasyat...

Mr.K: Masa kat sana, tahun pertama masih gay lagi... Siap ada pakwe lagi.. Mat Saleh...
Saya: Lorrr...

Mr.K: Tapi sebab tak tahan sakit, saya putus dengan dia.. Ustaz tahulah saiz diorang...
Saya: Erm... Pastu...?

Mr.K: Masa saya kat campus tu, rupanya ada sorang Minah Saleh minat kat saya.. Banyak kali gak di bagi ‘hint’ dan letak surat dalam locker...
Saya: Kan kamu gay... so macam mana?

Mr.K:Itulah... bila kerap kali dia ajak dating, saya pun jumpa dia.. Saya beritahulah yang saya ni Gay...
Saya:Response dia camana lak..?

Mr.K: Dia kata gini.. Try having sex dengan dia dulu.. Kalau sedap, dia nak saya stop jadi gay n jadi bf dia... Dia cabar saya Ustaz...
Saya: Kamu sahut la...?

Mr.K:Yelah... saya sahut dan malam new year, kami having sex kat hotel... Mulai saat itulah baru saya tahu pompuan ni sebenarnya sedap... Lepas pada tu minat saya pada same spesis hilang terus...
Saya:Walaupun caranya salah.. tapi alhamdulillah.. kesannya bagus.. Cuma zina tulah tak eloknya...

Mr.K:Saya memang nak kawin dengan dia.. Tapi bila last year mak bapak datang jenguk saya di U.K, mak pesan tak halal susu dia kat saya kalau kawin dengan Minah Saleh...
Saya:Pulak dah... pastu..?

Mr.K: Atas dasar saya ni anak soleh kononnya, saya ikutlah cakap mak.. Saya tinggal dia gitu jer lepas habis belajar...
Saya: erm...

Mr.K: Tapi saya datang ni bukan pasal jodoh Ustaz.. bab tu insyaallah saya akan cari sendiri... Tak terpilih adalah...
Saya: Dah tu pasal apa pulak..? Panjang dah cerita ni...

Mr.K: Saya nak mintak tolong Ustaz ‘scan’ orang ni... Boleh?
*Pada masa tu dia tunjukkan seorang lelaki pakai kopiah dalam handphone nya..

Saya:Kenapa dengan orang ni... Saya tengok macam biasa jer...

Mr.K:Itulah Ustaz.. Saya tertipu dengan orang beragama.. Nilah orangnya... Nak mintak tolong scan dia nilah... Boleh Ustaz...?
Saya: Erm.. awak nak scan pakai mesin brand apa..? Ada banyak.. Toshiba ada... Canon ada... Lexmark ada.. Brand Cina pun ada... nak yang mana..?

*Saya ketawa lagi..

Mr.K:Ish Ustaz ni.... bukan scan tu.. Scan batin lah...
Saya: La... scan macam tu mana lah saya tahu.. Tak pandai lah scan2 orang ni.. Saya pun pernah kena tipu...

Mr.K: Eh.. tak boleh ker Ustaz scan macam tu...
Saya:Orang lain tak tahu lah ada ilmu tu ker tak... Tapi saya memang tak pandai...

Mr.K: Erm.. macam tu pulak...
Saya: Yer... apa yang teruk sangat sampai kena scan ni...?

Mr.K:Gini Ustaz... macam ustaz cakap lah tadi... Join lah jemaah orang agama.. Maka saya buatlah.. Masa tulah saya kenal si penipu ni...
Saya: Apa yang dia tipu...?

Mr.K:Duit dengan kontrak Ustaz...
Saya: Kamu kejer apa ni sebenarnya...?

Mr.K:Saya ni pembekal barang Oil and Gas... Masa kenal penipu ni, saya jadi yakin sebab satu dia ni orang beragama... Pada zahir lah.. Tapi penipu besar...!!!
Saya:Yelah.... Duit pasal apa yang dia tipu..? Kontrak apa...?

Mr.K:Bila si tua tu tahu saya ni pembekal, dia offer satu tender supply barang...
Saya: Lepas tu..?

Mr.K:Siap dengan surat tu Ustaz... dalam surat tu pembekal kena labur setengah juta dulu sebagai deposit payment sebelum dapat supply barang secara tetap dengan company tu.. Memang nampak approval Ustaz...
Saya: La... tak pernah dengar lagi cara supply barang macam tu.. Kawan saya pun ada gak yang kejer macam awak....

*Saya sebutkan beberapa nama kawan saya dan dia kenal.. Satu bidang rupanya...

Mr.K:Itulah Ustaz, saya pun pelik, tapi sebab zahir nampak alim, saya ON jelah... tu yang kena tu...
Saya:Dah tu.. mana dia sekarang...?

Mr.K:Tak tahulah Ustaz... saya pun tengah susah ni.. Nak pakai duit sebab baru dapat tender lain.. Ada cara tak Ustaz..?
Saya: Erm.. kesian pulak saya dengar.. Ginilah.. awak buat macam ni...

*Saya ajarkan kaedah supaya hutang dibayar padanya...

Mr.K:Kalau macam tu ok Ustaz.. malam ni jugak saya buat.. Saya janji Ustaz, dapat duit saya semula, saya sedekah kat Ustaz RM100 ribu..
Saya:Takyah lah sedekah... saya bukan mintak sedekah...

Mr.K:Kalau macam tu saya janji kasi hadiah.. Camana..? Ustaz ikhtiar sekali lah yer...?
Saya:Ginilah.. soal duit tu kemudian cerita.. Biar dapat dulu... Pastu kiralah macam mana pun..

Mr.K:Okay Ustaz... kalau macam tu saya balik dululah.. Tak sabar nak beramal ni..
Saya:Ok lah kalau macam tu.. Minta sungguh-sungguh tau.. Allah dengar doa kita kalau niat kita elok...

Mr.K:Insyaallah Ustaz... don’t wory.. Assalamualaikum..
Saya:Waalaikumsalam...

-------------------------------------------------------
Lepas beberapa bulan, saya terserempak dengannya di sebuah kedai makan.. Kebetulan masa tu dia lepak ngan kawan yang saya kenal sambil minum air.. Jadi saya dijemput duduk sama... Sepanjang dok lepak tu, bab duit dia yang kena tipu tu tak disebut pulak... Saya kira belum dapat lagi la kot... Kami sembang lebih kurang 2 jam dan bersurai...

-------------------------------------------------------
Minggu berikutnya lepas lepak tu, kawan yang lepak dengan Mr.K tu datang umah nak pinjam CD Windows.. Masa tu saya tanyalah hal Mr.K tu...

Kata kawan saya, payment dia dah dapat semula dengan si penipu tu.. Siap dapat lebih lagi... Kata kawan saya lagi, dia terhutang budi kat saya sebab mungkin asbab amalan yang saya bagi tulah dia dapat payment semula...

Saya kata saya tolong bagi amalan dan doakan saja.. Dapat tu rezeki dia lah...

Lepas kawan saya balik, saya termenung sekejap.. Dia kata aritu nak bagi RM100 ribu kalau dapat.. Erm.. nampaknya tak ada harapan lah.. Masa tak ada duit, macam-macam boleh cakap.. Masa dapat, senyap gitu jelah...

-----------------------------------------------------

Tak lama lepas tu, saya terserempak dengannya lagi di sebuah pasaraya... Lepas sembang bertanya khabar, dia ucapkan terima kasih sebab bantu dia ari tu.. Dia hulur sampul surat sekeping pada saya... Katanya hadiah dan dia beredar...

-----------------------------------------------------

Bila balik umah, saya tersenyum lah... Ingatkan dapat cek RM100 ribu sebab sampul tu nipis jer... Takkan cash RM100 ribu macam tu...

Bila buka, rupanya RM100... terkena jugak rupanya... Tapi tak apalah... Memang dah fitrah... Saya pun halalkan janji yang dia tabur... Sebab... bukan sekali dah kena macam tu.. Banyak kali dah.. Kalau nak ikutkan duit orang yang janji nak bagi bila tercapai hajat dah lebih 2 juta dah.. Tapi macam mula-mula saya ceritalah, masa tak dapat memang lah macam-macam janji di tabur.. Tapi bila dah dapat, masuk angin keluar asap lah..

Pengajaran pada diri saya.. bab duit yang orang janji jangan percaya... Kalau rasa boleh tolong, maka tolong.. Kalau rasa tak boleh.. biarkan... Adalah rezeki lain tu.. Insyaallah..

Sekian,
Darulmanzil

MAKLUMAN

Sila layari blog ini secara Web View walaupun anda melayarinya melalui telefon pintar agar tidak terlepas info penting di sidebar yang disediakan.

Semak Akaun RIDAM yang sahih di sini jika ada urusan bayaran produk dan servis.

Syukran Jazilan.

.